Foto: Olivia Jeczmyk

WE ARE är temat när Formex öppnar upp i augusti

När Nordens viktigaste mötesplats för inredningsdesign – Formex – slår upp portarna för 116:e gången är temat WE ARE. Temat tar sig uttryck genom trender, kunskap och inspiration i form av bland annat utställningar, workshops och föredrag. På entrétorget kommer Formex att skapa en unik miljö och sagovärld med nordisk touch tillsammans med kreatören och floristen Anna Starrén. Formex arrangeras på Stockholmsmässan 27–29 augusti.

Den 27–29 augusti 2024 är det återigen dags för Formex – mötesplatsen med fokus på inredningsdesign. Här har nationella och internationella inköpare, agenter, grossister, importörer, formgivare, producenter och media samlats sedan 1960, men aldrig har det varit så viktigt för branschen att mötas som nu menar Sonja Björk Ebert, projektledare för Formex.

– Efter några tuffa år i inredningsbranschen börjar det ljusna, det märkte vi inte minst på senaste mässan i januari, där många av våra utställande företag sålde mycket bättre än förväntat. Idag är det viktigare än någonsin att som bransch kunna samlas under ett och samma tak för att kunna vara så effektiva som möjligt både vad gäller inköp, kunskap, inspiration och nätverksbyggande.

– I augusti ligger fokus på kreativitet, framåttänkande och innovativa samarbeten. Med temat WE ARE vill vi manifestera att Formex är en mässa som funnits i 64 år och som kommer att vara kvar många år framöver. Vi finns som alltid här för våra utställare och besökare, fortsätter Sonja Björk Ebert, projektledare för Formex.

The shop in the forest – A Nordic fairytale
Temat WE ARE kommer att genomsyra hela mässan och redan på entrétorget får besökarna en första hint om vad Formex i augusti, den 116:e i ordningen, kommer att innehålla. Att få uppdraget att skapa Formex entrétorgsutställning är ett ärofyllt uppdrag och efter pandemiåren har bland andra Designbyrån Bang Universe, Tekla Severin, Lena Nyholm och Dennis Valencia tagit sig an uppgiften. Den här gången har Formex tillsammans med kreatören och floristen Anna Starrén skapat en 200 kvadratmeter stor entrétorgsutställning.

– Vi är väldigt glada att få jobba tillsammans med Anna som med ett cv fullt av kunskap, glädje och lekfullhet och sin unika vision kommer att skapa en sagovärld på mässgolvet som får sockerdricka att kännas som vardagsdryck, säger Sonja Björk Ebert.

– För mig är Formex en nystart och kickoff. Det är på Formex jag har valt verktygen till min gigantiska fix och trix-pryllåda. Jag har genom åren både varit en klassisk besökare som gjort inköp till butik samt varit utställare. Utöver det har jag dessutom byggt trendutställningar och ett café på uppdrag av Formex. Det känns jättekul att nu ha fått uppdraget att skapa höstens huvudutställning 2024, säger Anna Starrén.

Augustis entrétorgsutställning har fått namnet ”The shop in the Forest – A Nordic Fairytale” och kommer att vara utformad som en butik för att ge inspiration, kunskap och nya dimensioner för alla som besöker mässan. Utställningen tar avstamp i Formex trendguide hösten 2024 samt utställarnas egna produkter.

– Jag vill skapa en parentes där vi kan låta oss distraheras en stund av magin som är hantverket, skaparglädjen och kreativiteten. Tänk en maxad lanthandel deluxe – en sagovärld med en fot i framtiden. En naturlig paus som öppnar dörren till något vi aldrig tidigare har sett, säger Anna Starrén och fortsätter:

– Vi kommer att bjuda in besökarna till en sprakande höst- och vintervärld av nordisk elegans och mystik. Direkt från sensommarvärmen möts besökarna av en magisk miljö med nordiskt hantverk, workshops, sagolika butiksmiljöer och mycket mer, där hållbarhet och hantverk möter maximalism och verklighetsflykt. Vi vill helt enkelt erbjuda en plats som inspirerar till både hoppsasteg och skaparglädje.

Formex arrangeras 27–29 augusti på Stockholmsmässan och är den viktigaste mötesplatsen för nordisk inredningsdesign. Läs mer på www.formex.se.