Trekanten mår bättre tack vare sjörestaurering

Den lilla sjön Trekanten som ligger vid Liljeholmen är en av de sjöar som ingår i Stockholm Vattens arbete med  sjörestaurering.

Sjön är hårt belastad av trafikdagvatten från Essingeleden och insatser för att förbättra sjöns kvalitet har gjorts under många år. För att hålla koll på kvaliteten i sjön genomförs varje år ett provfiske. Rapporten från detta provfiskesäger att ”Trekanten i år håller måttlig ekologisk status. Fiskbeståndet visar emellertid under den senaste tioårsperioden på klara förbättringar. Fiskbiomassan och fördelning mellan arterna visar på en bättre balans med mindre vitfisk. Vitfisk som mört, braxen och ruda är fiskar som gynnas av övergödning.”

I och med att Trekanten är så kraftigt påverkad av både högt fisketryck och är kraftigt belastad av dagvatten, kan man inte enbart förlita sig på de parametrar som används i ett provfiske för att se status och trender.  Man måste dessutom göra en expertbedömning där man ser provfiskeresultatet som helhet och vad fångsten verkligen visar.

En positiv sak som undersökningen visar är att de fisktyperna som gynnas av sämre förhållanden är på tillbakagång och det har blivit en bättre balans med mindre vitfisk. Detta är sannolikt något vi kan tacka våra insatser för. Vidare är även diversiteten, dvs antalet olika fisktyper i sjön, hög.

Provfisket är en av flera parametrar som vi använder för att se på sjöars tillstånd. På sikt kommer vi utvärdera ett antal olika parametrar som syrehalt, näringshalt, bottenfauna och metaller i sedimenten.

Sportfiskarnas sammanfattning av undersökningen är att resultatet tyder på att de sjörestaureringsåtgärder som vi genomfört i sjön är lyckade. Vi är dock inte i mål än utan arbetet måste fortsätta.