En ny huvudvattenledning sänks ner i Drottningholmssundet för att säkra dricksvattnet för ytterligare en halv miljon Stockholmare.

1,5 kilometer lång dricksvattenledning på väg ner i Drottningholmssundet

Infrastrukturen för dricksvatten behöver byggas ut, byggas om och renoveras för att säkra leveranserna av dricksvatten i Stockholm. En viktig etapp i Stockholm och Huddinges omfattande satsning är en 1,5 kilometer lång dricksvattenledning som är på väg att sänkas ner i vattnet utanför Drottningholms slott mellan Lovö och Kärsö.

- Det är första gången en så här stor och lång vattenledning sänks ner. Den är en del i ett av Stockholms största infrastruktursatsningar för att säkerställa behovet av dricksvatten, samtidigt som vi bygger om de delar av vattenledningarna som är uttjänta och som behöver bytas ut, säger enhetschef för förnyelseplanprojekt, Eva Wilmin på Stockholm Vatten och Avfall.

Den enorma ledningen fraktades i april i år i tre 500 meter långa delar sjövägen från Stathelle söder om Oslo till Stockholm. En transport som tog fem dagar efter att ha rundat södra Sverige, passerat Öland och Gotland. Ledningarna lyftes med lyftkranar och drogs på specialkonstruerade ramper över slussen i Södertälje för att sedan fortsätta resan vidare mot Stockholm och Drottningholm.

Ett precisionsarbete för att sänka ledningen på plats
    Den sällsynt långa vattenledningen har nu dragits ut över vattnet från Kärsön in i Drottningholmssundet. Den ena änden har fästs i sponten på Kärsön och den andra änden har fixerats på andra sidan mot Lovö vattenverk. Ledningen har fyllts på med dricksvatten från Kärsön medan luft pumpas ut från andra hållet. Ett precisionsarbete som får ledningen att långsamt sänkas mot botten.

- Anledningen till att vi har valt att lägga huvudvattenledningen genom Drottningholmsundet är att det är både en hållbar och en effektiv lösning, berättar Eva Wilmin.

De nya vattenledningarna är en del i den nya dricksvattenledningen som kommer att gå från vattenverket på Lovön till Trekantens vattentorn i Nybohov.

Dricksvatten vårt viktigaste livsmedel
    Huvudvattenledningen är en del i det dricksvattenprogram som är en av Stockholms viktigaste infrastruktursatsningar i modern tid. Det innebär att dricksvattenförsörjningen ska säkerställas för ytterligare cirka en halv miljon människor i regionen. Totalt handlar det om uppgraderingar och utbyggnad av cirka 5 mil nya dricksvattenledningar, renoveringar av tio vattentorn samt att nybyggnation av ytterligare ett. Delar av de befintliga vattenverken på Lovö och Norsborg kommer att förnyas och ett nytt verk för dricksvatten är under planering.

Stockholm vatten och Avfall producerar dricksvatten åt 1,5 miljoner människor i Stockholm, Huddinge, Nacka, Lidingö, Tyresö, Botkyrka och Salem samt levererar delar av dricksvattnet till Ekerö, Värmdö, Haninge och Nynäshamn.