Bagarmossens skola visade förkläden av återbrukade textilier samt örhängen skapade av sockertänger under en elevutställning på Skärholmens återbruk.

Elevutställning - Klimatneutrala Stockholm 2030

Elever från Bagarmossens skola ställde ut konstnärliga alster skapade av återbrukat material på Skärholmens återbruk. Utställningen var ett pilotprojekt inom ramen för Klimatneutrala Stockholm 2030, vars syfte är att stödja omställningsprojekt mot ett fossilfritt och klimatpositivt Stockholm.

Elevutställningen är ett exempel på hur skolan kan inkludera hållbarhet som en naturlig del i den kreativa processen. I projektet ingår även att kartlägga materialflöden och identifiera möjligheter till kostnadsbesparingar, då befintligt material används istället för att köpa nytt.

- När man i början av terminen fick välja vilket trä som man ville använda till sin låda så gav min lärare Hanna mig alternativet att återanvända granplankor från ett bygge som till en början skulle slängas. Jag tyckte att det var en jättebra idé då plankorna fungerade lika bra som nytt trä och gav samma resultat, men samtidigt hjälper jag miljön genom att inte slänga användbart material, säger Saga i årskurs 7.

- Vi lärare har blivit utmanade att utforma undervisningen för att kunna arbeta med återbrukade material säger Hanna Petterson, slöjdlärare trä- och metall på Bagarmossens skola.

Elever i årskurs sex till nio från Bagarmossens skola har i slöjdundervisningen fått tillgång till material från Stockholms återvinningscentraler samt från Myrornas sorteringsanläggning för textil. Syftet har varit att förlänga livslängden på material som saknar potential att säljas på den svenska marknaden.

I pilotprojektet ingår även analyser från Kungliga Tekniska Högskolan för att mäta vilka volymer material som köps in av skolan för att bedriva slöjdundervisning samt vilka effekter som uppnås då nytt material ersätts med återbrukat, såväl från ett ekonomiskt perspektiv som i minskade koldioxidutsläpp.

- Vi hoppas att det här projektet bara är början på något vi framöver kommer att ta förgivet och blir en del av verksamheten. Inte bara för att det är bra för planeten utan också för att det utmanar oss som lärare, men också eleverna, våra blivande vuxna, att fundera kring hur olika material och föremål kan användas för att få ett längre liv, säger Marita Olsson, slöjdlärare textil på Bagarmossens skola.

Projektet är ett samarbete mellan Stockholm stad, Bagarmossens skola, Myrorna, Refurn, Kungliga Tekniska Högskolan och Stockholm Vatten och Avfall.

Skärholmens återbruk
      Elevutställningen med konstnärliga alster visades under 2 – 8 juni, 2023.

Adress:
      Skärholmens återbruk
      Oxholmsgränd 12

Till Skärholmens återbruk kan man lämna lagom stora ägodelar som man vill göra sig av med så länge man kan bära dem själv. Du kan förlänga livslängden på föremål genom att lämna dem till återbruket eller ta med något du behöver från fyndhörnan. I verkstäderna kan man laga ägodelar av trä och textil samt cyklar eller skapa något nytt av det material som lämnas in hos oss.