Gör biogas av din fallfrukt – lämna den på återvinningscentralen

Förra årets fallfruktsinsamling på Stockholm Vattens återvinningscentraler blev en succé. 409 ton samlades in, vilket motsvarar förbrukningen för en biogasbil som kör 61.000 mil, eller 15 varv runt jorden! Även i år finns separata containrar för fallfrukt på fem olika återvinningscentraler från september och fram till jul.

Om du inte kan ta rätt på all din frukt själv och dina vänner fått allt de kan plocka, kan du exempelvis ställa ut kassar vid brevlådan, bjuda in till självplock i ditt Facebook-flöde eller annonsera på någon av de gratissidor som finns på nätet och på Facebook.

Får du ändå fallfrukt över kan du som bor i Stockholm stad göra en miljöinsats genom att lämna den till återvinningscentralen. Den frukt som lämnas där rötas till biogas. Det bidrar till en bättre miljö på flera sätt. Biogas ersätter bensin och diesel som drivmedel för bilar och bussar och minskar därmed koldioxidutsläppen. När fallfrukt omvandlas till biogas bildas även biogödsel. Den för tillbaka näring till jorden som annars hade gått till spillo.

Stockholm Vatten tar emot fallfrukt i separata containrar på fem återvinningscentraler från september och fram till jul.

• Bromma återvinningscentral
  • Lövsta återvinningscentral
  • Sätra återvinningscentral
  • Östberga återvinningscentral
  • Återvinningscentralen Trädgård

Öppettiderna är måndag - torsdag klockan 10-20 och fredag - söndag klockan 9-17, undantaget helgdagar och heldagsaftnar då särskilda öppettider gäller.

Adresser och information finns på www.stockholmvatten.se/avc.

Kontakt

Jonas Selander-Lyckeborg: 08-522 135 23, jonas.selander-lyckeborg@stockholmvatten.se