Foto: Raphael Stecksén, Royal Court och Mikael Ullén

Inbjudan till pressvisning: Med anledning av Världsvattendagen besöker Kronprinsessan Stockholms hittills största miljöprojekt - ombyggnationen av Henriksdals reningsverk

Henriksdal reningsverk byggs om till ett av världens mest moderna avloppsreningsverk. Ombyggnationen av reningsverket är Stockholms hittills största miljöprojekt. Projektet, Stockholms Framtida Avloppsrening (SFA), innebär att reningsverket utrustas med en ny reningsteknik som bland annat ger fördubblad kapacitet för att möta ett växande behov från allt fler invånare i Stockholm. Projektets utvecklade reningsteknik medför förbättrad kapacitet att avskilja småpartiklar så som mikroplaster, bakterier och en stor del virus i syfte att skydda Östersjön.

Media hälsas välkomna att delta under visningen av Henriksdals reningsverks ombyggnation. Under rundvandringen finnas flera fototillfällen. Utöver Kronprinsessan medverkar Katarina Luhr, miljö- och klimatborgarråd, Sonny Sundelin, vd Stockholm Vatten och Avfall samt projektchef Stefan Rosengren, Stockholm Vatten och Avfall .

Datum: fredag den 22 mars 2019
Tid:
samling kl. 9:50 för att klä på sig skyddskläder och skyddsskor. Visning 10:10 – 11:00
Plats:
Henriksdals avloppsreningsverk, Värmdövägen 23, Nacka. För parkering hänvisas till parkeringshuset Kvarnholmsvägen, Nacka.

Viktigt: Ange skostorlek i tid då skyddsutrustning är ett krav för den som vill delta i rundvandringen. Medtag legitimation. De journalister som vill medverka behöver ackreditera sig innan.

Övrigt: Den 24 mars är allmänheten inbjudna att besöka utbyggnationen av reningsverket

www.svoa.se/oppen-arbetsplats

Anmälan:
Maila till alexandra.fleetwood@svoa.se eller ring pressansvarig på Stockholm Vatten och Avfall, Alexandra Fleetwood 073-914 20 05.

Välkomna.

Regioner