Nytt återbrukshus öppnar i Stockholm för reparationer och kreativt skapande. Fotograf Henrik Berglund

Nu öppnar nytt återbrukshus för reparationer och kreativt skapande

Återbruket i Skärholmen är en helt ny hållbarhetshubb för Stockholmare. Fredagen den 29 januari öppnar återbrukshuset med 550 kvadratmeter ljusa och nyrenoverade lokaler delvis skapade av återbrukat material från Stockholms återvinningscentraler.

Återbruket i Skärholmen öppnar idag för närboende och stockholmare som vill bli av med ägodelar och mindre mängder bärbart grovavfall som de inte längre har användning för. Mycket av det som lämnas kommer att kunna återanvändas på nytt medan det som är trasigt går vidare till materialåtervinning. Här kan besökare även hämta upp föremål gratis från tjänsten Returfynd, så som trämaterial, inredning och mindre möbler, vilka bokas i förväg i returfyndportalen. Det går även att ta en sväng runt fyndhörnan där det går att hitta föremål gratis på plats utan förbokning.

- Jag är väldigt glad över att vi nu kan öppna ett nytt Återbruk i Skärholmen. Genom ökad återanvändning, där vi skaffar prylar som redan finns istället för att köpa nytillverkat, kan vi minska vår påverkan på både klimat och miljö då fullt fungerande saker får ett längre liv. Det kan göra stor skillnad, säger Katarina Luhr (MP) miljö- och klimatborgarråd i Stockholms stad.

Återbrukshusets utrymmen har utformats för att underlätta reparationer av ägodelar som gått sönder. Det är också en fysisk plats för kreativt skapande och en hubb för cirkulärt hållbara flöden av ägodelar och material från stadens invånare.

- Vi förlänger livslängden på sådant som tidigare har slängts, genom att erbjuda en plats där det som gått sönder kan lagas, där det kan skapas nya saker av gammalt material och där människor kan inspirera varandra. Verksamheten bidrar även till att värdet på produkter och material bibehålls och att mängden avfall därmed blir lägre, säger Karin Sundin, teknisk utredare, Stockholm Vatten och Avfall.

I lokalerna finns det tillgång till tre verkstäder. En för textil, en för trä och en cykelverkstad. Verkstäderna har fyllts med verktyg och material som har lämnats in på någon av Stockholms återvinningscentraler. Personalen på plats hjälper till att svara på frågor för att hitta verktyg och material samt att hitta rätt i lokalerna.

Fakta

Besöksadress: Oxholmsgränd 12, Skärholmen, vägbeskrivning hittar du på svoa.se/aterbruket

För tillgång till verkstäderna: Lämnas identitetshandlingar vid incheckning

Öppettider: tisdag-fredag 11-18, lördag-söndag 11-16