PÅMINNELSE PRESSINBJUDAN: Nu händer det – den nya reningstekniken börjar installeras i Henriksdals reningsverk

Henriksdals reningsverk ska bli ett av världens modernaste avloppsreningsverk.

Reningsverket utrustas med ny biologisk rening och blir en av världens största anläggningar med membranfiltrering. Med membranbioreaktorteknik, kan vi rena större mängder avloppsvatten som samtidigt renas mer effektivt än tidigare. Vi förbättrar även förbehandlingen av avloppsvattnet och slambehandlingen.

Nu kommer de första membrankassetterna till reningsverket. Kom med på en unik visning.

Tisdagen den 16 juni kl 13.00 inbjuds media att följa installationen av en av de första membrankassetterna. Det blir också tillfälle att besöka de jättelika bergutrymmen som har sprängts ut i Henriksdalsberget för att rymma den nya underjordiska slambehandlingsanläggningen.

Plats: Henriksdals reningsverk, Värmdövägen 23. Vi följer Folkhälsomyndighetens riktlinjer och därför är antalet deltagare begränsat. Anmäl dig till farmtidensavloppsrening@svoa.se. Först till kvarn gäller. Då skyddsutrustning behövs, vill vi även veta vilken skostorlek du har.

Genom att bygga om vår befintliga process till membranbioreaktorer kan vi öka reningskapaciteten utan att öka bassängvolymen. De gamla eftersedimenterings-bassängerna byggs om till en modern membrananläggning som är betydligt mer effektiv. Med den nya processen kan vi även sänka utgående halter av kväve, fosfor och organiskt material så att vi uppfyller de nya striktare reningskraven. Membranen avskiljer dessutom mikroplaster, bakterier och en stor andel virus.

Ny slambehandlingsanläggning i gigantiska bergrum
Den högre belastningen som vi får på Henriksdals reningsverk i framtiden kommer generera betydligt större slammängder än i dag. För att bland annat kunna utvinna den energi som finns bunden i slammet krävs en uppgradering av slamhanteringen. Vi kommer därför bygga en ny anläggning för behandling av slammet. Idag avvattnas och lastas det rötade slammet ut i Sicklaanläggningen. En ny avvattningsanläggning med en inbyggd slamutlastning kommer byggas i Henriksdalsberget, vilken kommer minska risken för luktproblem för omkringboende.

Bakgrund - projekt Stockholms framtida avloppsrening

För att klara Stockholms snabba befolkningsökning behöver stadens avloppsvattenrening nu förnyas. Det befintliga reningsverket i Henriksdal utvecklas till ett av världens mest moderna reningsverk. Bromma reningsverk stängs och en ny 1,4 mil lång avloppstunnel dras 30-90 meter under marken från Bromma till Henriksdal. Satsningen innebär att vattnet i Mälaren blir ännu renare, att utsläppen i Östersjön minskar och att transporter av avloppsslam genom bostadsområden försvinner.

Ytterligare information: Eva Rådmark Herrder kommunikationsansvarig 0739142066