Stockholmarna slänger 30 ton skräp i toaletten - varje vecka!

Stockholmarna slänger 30 ton skräp i toaletten - varje vecka!

I Sverige har alla hushåll tillgång till både toaletter och rent vatten, men vi tar inte hand om vårt vatten. Istället spolar vi ner tonvis med skräp i avloppet, och utöver det även kemikalier, varje år. Hur skulle ditt liv påverkas om du inte hade tillgång till en toalett? För oss är det en tankelek, men för 2,5 miljarder människor är det verklighet. För att påminna oss om detta faktum uppmärksammas imorgon, den 19 november, ”Världstoalettdagen”.

Toaletter och rent vatten är en självklarhet för oss som bor i Sverige men för världens befolkning är verkligheten en annan. Nästan en tredjedel av alla människor saknar tillgång till en toalett. För att uppmärksamma FN:s mål om sanitet firas därför internationella Världstoalettdagen den 19 november.

Stockholm Vattens två avloppsreningsverk i Bromma och Henriksdal tar emot avloppsvatten från drygt 1 miljon människor i Stockholmsområdet. Men förutom avloppsvatten kommer det även 30 ton skräp - varje vecka! Det blir 1560 ton på ett år.

I Stockholm Vattens undersökningar framkommer det att nästan varannan stockholmare slänger skräp i avloppet. De vanligaste sakerna som man slänger är bomull, tamponger, våtservetter och tops.

Hylla toaletten och låt skräpet bli fjärrvärme i stället för ett miljöproblem!

För oss är toaletten så självklar att den tyvärr allt för ofta får en annan funktion än det den är avsedd för. Alltför ofta används den som papperskorg. Därför är den bästa hyllningen du kan ge din toalett att ställa en papperskorg i badrummet och använda den istället för att spola ner skräpet i avloppet. Skräp på rätt ställe blir värdefull fjärrvärme i stället för ett miljöproblem.