Allt fler Stockholmare sorterade ut sitt matavfall 2022

Trendbrott för matavfallsinsamling i Stockholm

Stockholmarna har börjat sortera ut mer matavfall. Volymerna som samlades in från villor, flerfamiljshus och verksamheter i Stockholm ökade med 14,5 procent under 2022, vilket motsvarade 29 548 ton matavfall. En utveckling som bidrar till att produktionen av biogas ökar, som är en fossilfri lokalt producerad energibärare.

- Då de höga elräkningarna damp ner i brevlådan i vintras, blev det extra tydligt att vi är i behov av högre tillgång på energibärare så som biogas. Detta är något som vi behöver påminna oss om då vi gör en extra insats och lär oss sortera ut så mycket matavfallavfall det bara går, säger Stina Hedström, kundrådgivare på Stockholm Vatten och Avfall.

Antalet hushåll som anslutit sig till matavfallsinsamling har under de senaste åren ökat. Samtidigt har utvecklingen av insamlade volymer stått stilla under några år eller minskat som under pandemiåret 2020.

- På Stockholm Vatten och Avfall har vi arbetat intensivt med att motivera fler att sortera ut matavfallet separat. Att utvecklingen går åt rätt håll redan innan årsskiftet 2023, då separat matavfallsinsamling blev obligatoriskt för alla i Stockholm, visar att vi är på rätt väg. Alla måste hjälpa till och förstå värdet av att matavfallet sorteras ut, säger Johan Dahlgren, enhetschef på Stockholm Vatten och Avfall.

Vid utgången av föregående år hade 28 000 en- och tvåfamiljshus och närmare 8 000 flerfamiljshus anslutits till separat matavfallsinsamling. För att underlätta för villaägarna har ytterligare 2 800 kärl körts ut till villafastigheter och totalt är det 9 700 nya matavfallkärl på väg att placeras ut.

- Ytterligare fördelar med att sortera ut sitt matavfall är att det är gratis. Stockholmarna betalar inte för att matavfallet hämtas. När hushållen dessutom sorterar ut sina förpackningar krymper avfallsvolymen i den vanliga soppåsen väsentligt, vilket gör att avfallet kan hämtas mer sällan och då blir det ännu billigare, avslutar Johan Dahlgren.