STOLAB GRAPHIC ORIGINAL™ 2019

Nu presenterar vi tre av våra klassiker i en ny skepnad, Stolab Graphic Original™ 2019. En begränsad serie framtagen för att lyfta formen ytterligare i dessa tidlösa och karaktäristiska stolar; Lilla Åland, Arka och Miss Holly. Original skapade av tongivande namn inom svensk formgivning.

På Stolab månar vi om originalitet och vill främja den särart som blivit betecknande för svensk formgivning. Vi har nu valt ut tre av våra klassiker som väl representerar detta och som tillverkats här på Stolab i Smålandsstenar allt sedan de formgavs. Lilla Åland pinnstol formgiven 1942 av Carl Malmsten, Arka loungestol formgiven 1955 av Yngve Ekström och Miss Holly barstol formgiven 2016 av Jonas Lindvall.

Karaktäristiska former som lyfts fram av eken

Möblerna i Stolab Graphic Original™, tillverkas i massiv ek där den matta, sobra färgen lyfter fram ekens ådring på ett utsökt sätt och ger en dov, sammetslen och exklusiv känsla. Den mattsvarta ytbehandlingen gör också att möblerna får ett grafiskt uttryck och tydlighet i sin profil. Därför passar de alldeles utmärkt att placera ensamma som distinkta solitärer i ett rum eller flera i en grupp vid ett bord eller kanske på rad. Oavsett var och hur de placeras kommer dessa mattsvarta stolar att vara ett blickfång.

Begränsad serie

Graphic Original™ 2019 tillverkas i en begränsad upplaga och under varje möbel finns en plakett med namn, årtal och formgivare. Just denna serie av Graphic Original™ finns enbart att köpa hos utvalda återförsäljare inom möbelhandeln.