​Företagsutveckling utmed S:t Olavsleden

Fler företagsidéer, fler yngre vandrare, fler delar upp vandringen i etapper och ryttarna har upptäckt leden. Så kan man sammanfatta årets säsong utmed S:t Olavsleden.

– Vi ser en ökning av vandrare i år och de är yngre jämfört med tidigare år. Vi ser även att allt fler delar upp vandringen i etapper. Fler entreprenörer utmed leden har också utvecklat sitt företagande, säger Putte Eby, besöksnäringsstrateg på Östersunds kommun och projektledare för S:t Olavsleden, som är en del i Interregprojektet Smart Green Region - Mid Scandinavia.

Bröd och vin
En av entreprenörerna som utökat verksamheten tack vare S:t Olavsleden är Ann-Sofi Känngård som driver Sörbygården Bed & Breakfast. Antalet pilgrimer på Sörbygården har ökat från ett tiotal för några år sedan till över 100 övernattande gäster i år.

– I år har jag utökat verksamheten med att även erbjuda middag till vandrarna. I stort sett alla som kommer vill ha mat och dryck. Nästa sommar kommer jag att ta ytterligare ett steg och erbjuda samtliga gäster kvällsmat och erbjuda service även för ryttare med häst. Jag kommer eventuellt också att söka alkoholtillstånd och i så fall söka lokala samarbetspartners. Jag skulle säga att S:t Olavsleden har gjort att jag nu utökar servicen till alla övriga gäster, en win-win situation! säger Ann-Sofi Känngård.

Intresset för vandring längs pilgrimsleden växer varje år men det är svårt att veta exakt hur många vandrare som gått leden eftersom det inte sker någon automatisk registrering. Alla som gått minst 10 mil, eller ridit/cyklat 20 mil får hämta ut ett bevis på Pilgrimsgården i Trondheim, de har lämnat ut 241 sådana Olavsbrev i år. Men merparten av pilgrimerna som går kortare sträckor, cyklar över fjället, tältar eller kanske delar upp vandringen på ett par år finns inte alls registrerade.

Poppis guidebok
Att rida längs leden i grupp, erbjuda färdiga matpaket med lokala råvaror och en guidebok är några av årets nyheter.

– Guideboken har gått väldigt bra. Vi har sålt drygt 1 100 exemplar, det får man betrakta som en riktigt bra siffra på dagens bokmarknad. Det är inte så många nischade guideböcker som säljer över 1000 exemplar första året. Vi får dessutom fortfarande in beställningar, även utomlands ifrån trots att boken är skriven på svenska, säger Benny Eronson, Vildmarksbiblioteket som ger ut boken.

2 x Pilgrimscenter
Ytterligare ett steg i det långsiktiga arbetet med leden är etableringen av ett permanent regionalt pilgrimcenter i Stiklestad. Motsvarande arbete pågår också i Selånger där Sundsvalls kommun gått i som finansiär med tre miljoner kronor.

– Pilegrimssenteret er et unikt samarbeid mellom kommunene langs leden, Stiklestad nasjonale kultursenter og den norske kirke. Slik er senteret godt forankret lokalt og forventes å spille en nøkkelrolle for å generere fortsatt vekst langs S:t Olavsleden i årene frem mot 1000-årsjubileet for S:t Olavs død i 2030, sier Kjartan Bergslid, styreleder for Regionalt pilegrimssenter Stiklestad.

Kontakter:
Putte Eby, besöksnäringsstrateg på Östersunds kommun och projektledare för S:t Olavsleden.
putte.eby@ostersund.se

Ann-Sofi Känngård, Sörbygården Bed & Breakfast
info@sorbygarden.se

Kjartan Bergslid,styreleder for Regionalt pilegrimssenter Stiklestad
kjartan.bergslid@sikirken.no

• Art, Culture, Entertainment

• statistik

• Jämtland

S:t Olavsleden är en cirka 580 km lång pilgrimsled som går från kust till kust; från Selånger i Västernorrland, Sverige via Östersund och vidare till Nidaros/Trondheim i Norge. S:t Olavsleden är en av världens nordligaste pilgrimsleder med mycket omväxlande och vacker natur.

Per "Putte" Eby

Press contact Projectleader S:t Olavsleden Östersund municipality +46 (0)70 698 45 60