S:t Olavsleden har akut brist på boende inför sommaren 2022

Många besökare – det är vad projektledningen för S:t Olavsleden förutspår inför sommaren 2022. Men för att det ska lyckas krävs fler boenden, och behovet är akut. Det gör att projektledarna nu går ut med en efterlysning till allmänheten.

– Har du ett extra rum, en friggebod eller är du kanske sugen på att starta en glampingverksamhet utmed leden – hör av dig till oss, säger projektsamordnare Marica Hamberg.

– Som värd efter S:t Olavsleden finns goda möjligheter till extrainkomster. Kanske kan intäkter gå till att återinvestera i fastigheten eller varför inte som ett roligt sätt för hela familjen att spara pengar till drömsemestern, säger Marica Hamberg.

Innan coronapandemin slog till våren 2020 hade S:t Olavsleden sin bästa säsong någonsin. Många nya besökare upptäckte leden, inte minst från olika länder i Europa. De kommer för att vandra den led där så många människor vandrat sedan Olav Haraldsson landsteg i Selånger år 1030 på sin färd till Trondheim. Sträckan är densamma än idag, och besökare erbjuds en pilgrimsled med historiska vingslag, som går både genom gröna skogar, över fjäll och längs sjöar.

– Det är vårt kulturarv, men det många av besökarna vittnar om är det fantastiska värdskapet efter leden, säger Marica Hamberg.

Det finns alltså stor potential att utveckla det som håller på att bli en ny turistattraktion i regionen. Men för att det ska lyckas krävs både fler platser att övernatta på, liksom ställen där vandrare kan köpa en bit mat eller en svensk fika.

– Vi letar med ljus och lykta och har kontakt med bland annat hembygdsföreningar och campingaktörer utmed leden. Men det räcker inte, nu behöver vi hjälp från allmänheten också, säger Putte Eby, projektledare för S:t Olavsleden.

Den 580 kilometer långa S:t Olavsleden kallas ibland för Skandinaviens svar på Santiago de Compostela, den berömda pilgrimsleden i Spanien.

– S:t Olavsleden är ett attraktivt besöksmål, inte minst ur ett internationellt perspektiv. Inför 2022 satsar vi därför för fullt igen, en destination skulle aldrig växa om inte företagen och andra drivkrafter efter leden samverkade. Nu mer än någonsin tidigare behöver vi fler boenden för att möta efterfrågan inför 2022, säger Marica Hamberg.

• Art, Culture, Entertainment

• entreprenörer längs leden

• Jämtland

Beautiful St. Olavsleden is Scandinavia’s answer to El Camino, through deep forests to open countryside and lakes. The Pilgrim path stretches 560 kilometer through Sweden and Norway from the Baltic Sea to the Atlantic. The path starts in Selånger, where King Olav Haraldsson stepped ashore in July 1030 after several years in exile. He marched his army to Norway, determined to convert the country to Christianity and win back the throne. The journey ended in Stiklestad, where Olav fell in battle on 29 July 1030.

Per "Putte" Eby

Press contact Projectleader S:t Olavsleden Östersund municipality +46 (0)70 698 45 60