Frank Sinatra hyllas av Bohuslän Big band och Niklas Gabrielsson Lind

Frank Sinatra hyllas av Bohuslän Big band och Niklas Gabrielsson Lind

I konserten Frankly! A Tribute to Sinatra hyllar Bohuslän Big Band en av de främsta artisterna genom tiderna – Francis Albert "Frank" Sinatra. Den 29 oktober kommer de tillsammans med Niklas Gabrielsson Lind till Stora Teatern för att framföra musiken i sann Sinatra-stil.

Med sin karaktäristiska barytonstämma och sin eleganta uppsyn blev Sinatra till en tonårsidol under krigsåren. Karriären växte under de följande decennierna och som skivartist hade han sina största framgångar under femtiotalet med många oförglömliga hits: I’ve got the world on a string och I get a kick out of you. Under 60-talet grundade han sitt eget skivbolag och nådde i samband med det sin absoluta höjdpunkt med sången Strangers in the night som blev en världshit.

Sinatra hade även en framgångsrik parallell karriär som skådespelare vilken bland annat resulterade i att han belönades med en Oscar-statyett för bästa manliga huvudroll i The Man with the Golden Arm. Han räknas som en av de största ikonerna under hela nittonhundratalet.

Bohuslän Big Band är bandet som både värnar och utmanar storbandsgenren. Under åren har de spelat med internationella giganter som Gregory Porter, Maria Schneider och Nils Landgren och folkkära artister som Jill Johnson, Samuel Ljungblahd och Tommy Körberg. De har även kallats “A World Class Jazz Orchestra” av självaste Quincy Jones.

Detta är inte första gången som Bohuslän Big Band tar sig an Sinatras välkända toner. I samband med att Sinatra skulle fyllt 100 år hyllades han med en skiva av Bohuslän Big Band, vokalisten Erik Gullbransson och Wermlands Operans stråkar. Skivan var en fortsättning av produktionen Frankly! som du nu har chans att uppleva igen – denna gång med Niklas Gabrielsson Lind vid mikrofonen.

Sångaren, musikern och kompositören Niklas Gabrielsson Lind rör sig fritt mellan de flesta genrer. Han har sin största passion i den amerikanska jazzsångtraditionen och med just Frank Sinatra som den mest självklara inspirationen. Niklas har setts och hörts sjunga och spela sina egna låtar i TV-succén Vår tid är nu och medverkat i På Spåret. Han har gästat bland andra Radiosymfonikerna, Göteborgs Symfoniker, Kungliga Filharmonikerna och Ekdahl Bagge Big Band. Han har även över 20 miljoner visningar på Youtube med jazzprojektet Platina Jazz.

Medverkande:
Niklas Gabrielsson Lind, sång
Bohuslän Big Band

BOHUSLÄN BIG BAND & NIKLAS GABRIELSSON LIND / FRANKLY! A TRIBUTE TO SINATRA

29 oktober kl 16, Stora Teatern, Göteborg

För pressackreditering eller mer information, kontakta fredrik.svensson@storateatern.se, 031–368 35 99.