Gruppen gör FEDRA! [Gruppen]

Gruppen gör FEDRA! [Gruppen]

Den feministiska teatergruppen Gruppen sätter upp den patriarkala klassikern Fedra i en kreativ teaterattack. Med humor och satir gör de en djupdykning ner i fenomenet Fedra. De river och köttar sönder de dramatiska giganternas versioner av verket, och ställer de klassiska Fedrorna mot sin egen.

Gruppens tre skådespelerskor hoppar friskt mellan flera olika versioner av klassikern och blandar olika uttryck. Euripides och P.O. Enquist varvas med Beyoncé och Lisa Ekdahl. Klassiskt drama blandas med populärkultur, sång och dans. Historien om Fedra vidgas till något nytt, roligt och mycket annorlunda.

"Got me lookin so crazy right now
Your love's got me lookin so crazy right now"
                - Crazy In Love, Beyoncé Knowles/ur Gruppen gör FEDRA!

Regi och på scen: Gruppen (Nina Haber, Bianca Kronlöf och Elin Söderquist)

Gruppen är ett teaterkollektiv och en tankesmedja som använder sig av humor, satir och ironi med performance-liknande inslag. Gruppen bildades för två år sedan och har sen dess spelat två olika performancekabaréer och gatuteater.

- Vi vill underhålla och få vår publik att sätta skrattet i halsen.

Gruppen använder texter från P.O. Enquists "Till Fedra", Euripides "Hippolytos" i översättning av Hjalmar Gullberg, Racines "Fedra" i översättning av Hagberg och Ebba Lindquists "Sången om Fedra". Förlaget Nordiska ApS.

För mer information samt pressbiljetter:

Annika Moe, pressansvarig, Pustervik
Telefon: +46 (0)31-368 32 38
E-post: annika.moe@kultur.goteborg.se

www.pustervik.goteborg.se

En gästspelsscen för det mest samtida, spännande och lustfyllda inom teater, dans och gränsöverskridande scenkonst. Vi arbetar med residens för scenkonstnärer och festivaler. Programmet är brett och debatterande, vilket inbjuder till många samarbeten.