Legendariska Shonen Knife kommer till Stora Teatern

+ support: F.U. (UK) + The Angry La's

STORA TEATERN / KLUBBEN måndagen den 22 oktober
Hålltider: Angry La's 19.30, FU 20.15, Shonen Knife 21.15

Vi förväntar oss inget annat än eufori när de tre japanskorna synkar sina rockposer på scen. 18e studioalbumet Pop Tune gavs ut tidigare i år och har inneburit en revival för bandet som också går under pseudonymen The Osaka Ramones. En konsert man inte får missa!

“When I finally got to see them live, I was transformed into a hysterical nine-year-old girl at a Beatles concert.” Kurt Cobain
“The Osaka Ramones, you must concede, still have it." BBC Music
“rocks like Motorhead designed by Hanna-Barbara” Uncut

År 1981, i Osaka - Japan, bildades Shonen Knife efter att Naoko hört The Ramones. Under dess influens skapade bandet sina egna idiosynkratiska sånger, sydde upp färgstarka kostymer och gjorde egna album helt efter DIY. 1985 släppte K Records "Burning Farm" i USA vilket ledde till kontrakt med Sub Pop och Shonen Knife slog igenom stort vilket bland annat visas i hyllningplattan "Every Band Has A Shonen Knife Who Loves Them" där gräddan av den alternativa rockscenen (såsom Sonic Youth, L7 och Redd Kross) spelat in sin favoritlåt av Shonen Knife.

De har turnerat med Nirvana, The Breeders och som en del av Lollapalooza. De har spelat in med John Peel och figurerat i "Beavis and Butthead". 2010 spelade dom på ATP, curerad av Matt Groening, och turnerade Europa, Nordamerika, Kina och Taiwan.

Förra året firade bandet sitt 30års jubileum och släppte i samband med det deras 16:onde orginalalbum "Free Time" och även hyllningsalbumet till Ramones "Osaka Ramones" (vilket namn bandet ibland uppträder under).

I år släpper de sitt 18:e studioalbum "Pop Tune" och turnérar Europa.

Efter att ha utforskat 70-talets hårdrocksljud på deras senaste två LP's "Super Group" och "Free Time" återgår nu gruppen till sitt ursprungliga signifika sound med sin knivskarpa punk-pop, tjejbandsharmonier à la 60-tal och grymma respektlösa framtoning som ger euforiska rysningar i hela kroppen.

Trots alla dessa år har Shonen Knife bibehållit sin rättmätiga plats som ett av de mest utagerande, roligaste och rockigaste band som någonsin stått på indierockscenen.

FORMER UTOPIA
Vi är också stolta över att få presentera Londonbaserade Former Utopia, eller FU, som enklast kan beskrivas med referenser som Bill Calahan (Smog), Adam Green och Pavement. www.formerutopia.com/

THE ANGRY LA'S
För att spä på ytterligare har vi lyckats övertala norra förortens underjordiska orkester The Angry La's att öppna kvällen med allt annat än perfektion i sinnet.  www.facebook.com/angrylas