Nominerade till Stora Journalistpriset 2019. Fotograf: Magnus Bergström

De kan vinna Stora Journalistpriset 2019

Idag presenterade Stora Journalistprisets jury de nominerade till priset 2019 i Bonnierfamiljens villa Nedre Manilla på Djurgården i Stockholm. De slutgiltiga vinnarna, samt vinnaren av Lukas Bonniers Stora Journalistpris, kommer att presenteras vid prisutdelningen på Bonniers Konsthall den 21 november. Programvärd för prisutdelningen är sportjournalisten Olof Lundh. Nedan följer de nominerade bidragen, samt juryns motivering.

NOMINERADE I KATEGORIN ÅRETS FÖRNYARE

Malin Mendel: Världens sämsta indier, Sveriges Television

Serie där Malin Mendel, med hjälp av sina erfarenheter som utrikeskorrespondent i landet, hjälper David Batra att förstå och hitta sitt ursprung.

Juryns motivering: Med humor och kunskap förnyar hon en traditionell genre. Människor blir synliga i en myllrande vardag i en annan del av världen.

Stina Cederholm: Ebbas historia, Svenska Dagbladet Junior

Novelltävling där barn skrev egna slut på en av de berättelser som Ebba Åkerlund, som omkom i terrorattacken på Drottninggatan 2017, påbörjat.

Juryns motivering: Genom 11-åriga Ebbas ofullbordade novell når de hennes jämnåriga, och bygger nya berättelser ur chocken efter Drottninggatan.

Mauri Hermundsson: Uppdrag: Mat, Aftonbladet

Youtubeformat som gör matjournalistik utifrån många olika infallsvinklar, för en ung målgrupp.

Juryns motivering: Med varm nyfikenhet och hunger efter historier fängslar han den unga publik som alla vill nå. Det ger aptit på framtidens journalistik.

NOMINERADE I KATEGORIN ÅRETS RÖST

Hanna Hellquist

Hanna Hellquist är journalist och författare, aktiv i bland annat Morgonpasset i P3, Dagens Nyheter och serien Hannas baby.

Juryns motivering: Inget är tabu. Med hjälp av sin humor och smärta gestaltar hon det djupt mänskliga och blir en stark röst för lyssnare, läsare och tittare.

Patrik Lundberg

Patrik Lundberg är journalist och författare, sedan januari 2019 aktiv som kolumnist i Expressen.

Juryns motivering: Med lätt penna, kärlek och ilska skriver han texter som skär genom bruset. De blottlägger övergivenheten och klyftorna i samtiden.

Irena Pozar

Irena Pozar är chefredaktör på VeckoRevyn, journalist och krönikör.

Juryns motivering: Hon har gett tonårstjejernas anrika trendbibel ett nytt ansikte som granskare av såväl övergrepp som nagellack.

NOMINERADE I KATEGORIN ÅRETS AVSLÖJANDE

Per Agerman, Joachim Dyfvermark, Axel Gordh Humlesjö och Linda Larsson Kakuli: Swedbank och penningtvätten, Uppdrag granskning, Sveriges Television

Avslöjandet om att Swedbank kan ha använts för omfattande penningtvätt under närmare ett decennium.

Juryns motivering: De gör rent hus med banken som var tvättomat för aktörer högst upp i den kriminella näringskedjan.

Andreas Persson: Barnen som inte fanns, Sydsvenskan

Granskningen av fallet där fem skånska syskon hållits isolerade från omvärlden under flera år.

Juryns motivering: Han avslöjar ett samhälle som inte gjort sin läxa – fem syskon som har förvägrats sin lagliga rätt till skolgång.

Ali Fegan och Axel Gordh Humlesjö: FN & mörkläggningen, Uppdrag granskning, Sveriges Television

Avslöjandet om hur FN:s högsta ledning mörkat avgörande uppgifter kring mordet på FN-experten Zaida Catalán och hennes amerikanska kollega Michael Sharp 2017 i Kongo.

Juryns motivering: Ett avslöjande i världsklass som visar hur FN prioriterade diplomati före sanning efter morden på sina egna experter.

NOMINERADE I KATEGORIN ÅRETS BERÄTTARE

Karwan Faraj och Rosa Fernandez: Terrorsyskonen och IS, P3 Dokumentär, Sveriges Radio

Radiodokumentärserie i fem delar, som följer tre syskon från Göteborg när de reser till Syrien för att göra Jihad.

Juryns motivering: Rått, rakt och osentimentalt ger de lyssnarna en unik inblick i ett Sverige där tre syskon väljer att resa till terrorsekten IS.

Viviana Canoilas: Varför letade ingen efter försvunne Asad, 15? Dagens Nyheter

Reportage som kartlägger vad som hände när 15-årige Asad Ali försvann från sin skola i Märsta i februari 2019.

Juryns motivering: Med språklig precision skildrar hon återhållet en familjs desperata sökande efter ett barn och gestaltar träffsäkert utanförskapets konsekvenser.

Kenny Adersjö, Marcos Hellberg, Lisa Jonsson och Jonas Steken Magnusson: Branden, Sveriges Television

Dokumentärserie som i fyra delar skildrar diskoteksbranden i Backa, Göteborg, den 29 oktober 1998.

Juryns motivering: Genom enastående intervjuer och välfunna detaljer avtäcker de nya nyanser i en svensk katastrof, diskoteksbranden i Göteborg.

************************************************************************

Hela nomineringsceremonin direktsändes på www.storajournalistpriset.se, där fler klipp och all information om de nominerade läggs upp under dagen. Där finns också historik och presentationer av alla pristagare från starten 1966 och framåt.