Anläggningen i Åre blir JumpYards sjätte anläggning i Sverige. Bild: JumpYard

Aktivitetsanläggning med fokus på actionsport invigs under hösten i Åre

I centrala Åre, granne med Holiday Club, byggs den efterlängtade aktivitetshallen JumpYard Powered by Jämtkraft. Aktivitetshallen, som beräknas stå klar i september i år, får en samlad yta på 3300 kvadratmeter och femton meter i takhöjd. Här ryms bland annat trampoliner, klätterväggar och skumgummigropar. Tanken är att den nya aktivitetshallen både ska stärka Åres position som centrum för actionsporter och attrahera turister året runt.

Av Annika Wihlborg

JumpYard är en snabbväxande aktör som driver aktivitetscenter för i första hand barn och ungdomar, där kombinationen lek, rörelse och glädje är i fokus. Allt fler JumpYard anläggningar etableras runtom i landet och Åre är en av företagets utvalda orter, mycket på grund av att Åre av många betraktas som ett centrum för svensk actionsport. I Åre kommun är aktivitetshallen mycket efterlängtad. Kommunen har länge jobbat för att stärka Åre som en attraktiv besöksdestination året runt och den nya aktivitetshallen blir ett viktigt dragplåster i det arbetet. Visionen är dessutom att JumpYard ska bidra till att stärka det entreprenörsdrivna Åres position som en attraktiv bostadsort.

Arena för inomhusaktiviteter året runt

Den nya aktivitetsanläggningen kommer att heta JumpYard Åre- Powered by Jämtkraft. Det lokala energibolaget har nämligen tecknat ett tolvårigt avtal på sammanlagt sju miljoner kronor och blir därmed anläggningens huvudsponsor. JumpYard Åre är efterlängtad eftersom det kommer att erbjuda såväl turister som kommuninvånare en ny arena för inomhusaktiviteter, året runt. Byggherre och så småningom även fastighetsägare för JumpYard i Åre blir PE Invest.
Investeringsstöd från Regionförbundet Jämtlands län
Arenan kommer att ha ett särskilt fokus på actionsporter och kommer bland annat att kunna erbjuda hoppträning för såväl skid- som snowboardåkare på alla nivåer. Anläggningen i Åre blir JumpYards sjätte anläggning i Sverige. Byggkostnaden uppgår till 60 miljoner kronor och Regionförbundet Jämtlands län bidrar med delfinansiering i form av ett investeringsstöd på 12,5 miljoner kronor.

FAKTA I KORTHET,

JumpYard Åre, nybyggnad av aktivitetshall i Åre