Vasaskolans nybyggnader utformade av arkitekt Karolina Dahlberg, Maxim Arkitekter, i en modern tappning av huvudbyggnadens jugend arkitektur från tidigt 1900-tal. Bild: Maxim Arkitekter

Anrika Vasaskolan i Gävle byggs till och renoveras

Vasaskolan i Gävle byggs ut med nybyggnation i form av ett naturvetarhus och en skolrestaurang. En del i ett omfattande byggprojekt där även renovering och ombyggnad av den befintliga skolbyggnaden ingår.

– Skolan är i stort behov av renovering och behöver kunna ta emot fler elever, säger byggprojektledare Lilianne Axelsson, Gavlefastigheter.

Av Thomas Andersson

Gävleborgsläns största gymnasieskola – Vasaskolan på Norra Kungsgatan i Gävle – invigdes 1873 och byggdes om och utvidgades en första gång i jugendstil i början på 1900-talet.

Den anrika skolbyggnaden genomgår nu ytterligare en genomgripande ombyggnad, renovering och nybyggnad.

– Vi håller på för fullt med nybyggnationen men har inte börjat än med ombyggnaden. Den kommer sedan. Nybyggnaderna blir klara i höst och hela projektet sommaren 2025, rapporterar byggherren Gavlefastigheters byggprojektledare Lilianne Axelsson till Svensk Byggtidning i början på juni månad 2023.

Vasaskolans kommande nybyggnader handlar om två huskroppar. Ett naturvetarhus och en skolrestaurang.

Båda byggnaderna uppförs med en stomme av förnybart KL-trä och inslag av stål samt pågjutna bjälklag. Lägg till en putsad fasad med stora fönster och generösa ljusinsläpp.

Karolina Dahlberg – Maxim Arkitekter i Gävle – är med utgångspunkt från den gamla skolbyggnadens jugendprofil ansvarig arkitekt för Vasaskolans aktuella nybyggnader. Bild: Maxim Arkitekter i Gävle

Återstående arbeten inför sommaren 2023 var bland annat resning av gipsinnerväggar, plattsättning, dörrmontage samt utvändiga plåtarbeten på tak. Båda nybyggnaderna ska stå färdiga hösten 2023.

Naturvetarhuset kommer att inrymma salar för kemi, fysik och biologi plus ett kafé och ett biologiskt museum.

På befintlig skolgård i byggnaden med skolrestaurang blir det matsal och storkök.

Vasaskolans nybyggnader blir båda fyravåningsbyggnader med bandtäckta plåttak, källarvåning och personalrum högst upp.

– De nya byggnaderna har hämtat lite från den stilen fast i modernare tappning. Vi har skalat av fasader, har inga stuckaturer och en grön kulör. Huvudbyggnaden har en ljusgul kulör med en hög sockelvåning. I nybyggnaderna har vi en låg sockel och försöker med mycket glas att koppla ihop skolgården med nybyggnaderna.

FAKTA I KORTHET:

Upprustning nybyggnad skola, Gävle