Målgruppen för UNITY är yrkesverksamma, men det kan även vara privatpersoner. Bild: Hoss Agency

Arbete och boende under samma tak i Hammarby Sjöstad

Arbete, bostad, kontor och fritid. Allt på samma ställe!

Nyöppnade UNITY i Hammarby Sjöstad i en industribyggnad från 40-talet är det första utvecklade konceptet i Sverige.

– Det nya med UNITY i Hammarby Sjöstad är att vi har allt under ett tak.

Det sade Charlotte Mangborg, general manager Sverige, till Svensk Byggtidning vid en pressvisning på tisdagen i den varsamt ombyggda gamla turbinfabriken i Hammarby Sjöstad i södra Stockholm.

Av Thomas Andersson

Hos nyetablerade UNITY i Hammarby Sjöstad finns boende, kontorsytor för co-working, mötesrum, ett café i mitten, gym och mycket annat.

– Det här har många hotell också. Men här kan du bo både på kort och längre sikt. Du har ett kök och lägenhet med soffa och säng, tillade general manager Charlotte Mangborg på tisdagens pressvisning.

UNITY på Heliosgatan i Hammarby Sjöstad erbjuder sammanlagt 140 lägenheter från 19 upp till 63 kvadratmeter.

En vecka efter öppnandet i början på november är ungefär häften bokade för olika tidpunkter.

– Du delar inte din bostad, men du delar resten av huset. Det är mer vanligt ute i världen. Jag vågar nog säga att det här är det första i Norden.

Mellan boenden

Målgruppen för UNITY är yrkesverksamma, men det kan även vara privatpersoner.

– Men jag tror att vi framförallt vänder oss till företag som ska ta hit anställda eller några som ska jobba i Stockholm i ett projekt. Som kommer hit och sedan kommer familjen efter. Personer som på något sätt befinner sig mellan boenden eller behöver boende under en viss tid. Allt från en natt till några månader.

UNITY i Hammarby Sjöstad kan dock aldrig bli ett permanent boende, understryker Charlotte Mangborg.

Boendekonceptet UNITY fokuserar på allt från den boendes dagliga rutiner till karriär och liv.

Professionella arbetsytor formas för olika sorters arbetsteam, ambitioner och behov. En tyst plats, en kreativ miljö eller en privat kontorsyta.

En plats att bara skicka iväg ett mejl ifrån, eller en arbetsplats för månadslånga projekt.

Kista

UNITY i Hammarby Sjöstad i Stockholm är den första av sju liknande kommande koncept som kombinerar studiolägenheter med arbetsytor. Näst på tur står bland annat Tammerfors och Helsingfors i Finland, Danmark samt ett projekt i Kista med fast boende via bostadsförmedlingen.