Simhallen får bland annat en 25 meters motionsbassäng med fyra banor. Bild: Liljewall Arkitekter

Arvidsjaur bygger sport- och simhall

Arvidsjaurs kommun bygger ny sport- och simhall i ett partneringsamarbete med NCC. Grunden läggs i vår och om två år ska det hela vara klart.

AV GÖSTA LÖFSTRÖM

Anläggningen ersätter och ligger granne med det gamla Centrumbadet som senare kommer att rivas. Bygget uppförs på en tomt där en tidigare utomhusbassäng låg.

– Utformningen av sport- och simhallen är ett bra exempel på när beställaren och entreprenören tillsammans bidrar med sina erfarenheter och kunnande för projektets bästa. Vi bygger enligt NCC:s beprövade koncept och tekniska plattform för just badhus och simhallar. Därmed ska vi säkra en kostnadseffektiv anläggning med beständig kvalitet och effektiv drift, säger Sara Persson, som är fastighetschef i Arvidsjaurs kommun.

Det är första gången som Arvidsjaurs kommun genomför en byggnation i partneringsamverkan.

– Det är bra, vi blir alla delaktiga i alla delar av processen och tar gemensamt ansvar för slutresultatet.

Sporthallen ska rymma en A-hall med spelplan på 20 x 40 meter plus plats för en flexibel läktare för upp till 250 personer plus en B-hall med en spelplan på 18 x 36 meter i A-hallens förlängning.

Simhallen får en 25 meters motionsbassäng med fyra banor, en enmeters svikt och en tremeters trampolin. Därtill en tiometers multibassäng med höj- och sänkbar botten, en barnbassäng på 25 kvadratmeter och en bubbelpool för 6 till 8 personer.

Sport- och simhallen får en gemensam entréhall i mitten med reception och servering. De båda delarna ingår i samma byggnad men med en liten förskjutning.

Sport- och simhallen får en gemensam entréhall med reception och servering. Bild: Liljewall Arkitekter

Verksamhet i markplan

I princip är det fråga om en enplansbyggnad, all publik verksamhet samlas i markplan, men simhallen får reningsutrustning och andra teknikutrymmen i ett källarplan och sporthallen får sin teknik i ett vindsplan.

Sporthallen bygger på en sockel i betong och en stålkonstruktion samt fasad av sandwich-element i stålplåt, medan simhallen bygger på en källare i betong och väggar av prefabricerade sandwich-element.

Olika placeringar av den nya anläggningen har prövats under programhandlingen och det slutliga valet landade i att en placering i nära anslutning till såväl det befintliga Centrumbadet som skolor och kommunens centrum var att föredra. Markarbetena för grundläggning påbörjas under våren 2023 och hela anläggningen ska stå klar under 2025.

FAKTA I KORTHET

Nybyggnad av sim- och sporthall i Arvidsjaur

Byggherre: Arvidsjaurs kommun

Totalentreprenör: NCC Sverige AB