Området ligger i populära Järved och med utsikt över Örnsköldsviksfjärden.

Björkplantagen – toppenläge med utsikt över Örnsköldsviksfjärden

På väg från sin bostad och in till Örnsköldsvik passerar Magnus Gestrin nästan dagligen den skogsklädda höjden i Järved några kilometer utanför stadskärnan. Läget med havsutsikt och i övrigt fina omgivningar är som klippt och skuret för ett boende med standard lite över det vanliga. Detta insåg Magnus och nu gör han verklighet av idén att bygga här.

AV KJELL-ARNE LARSSON

– Jag är född och uppvuxen i Örnsköldsvik och vill vara med och utveckla kommunen, säger Magnus Gestrin och berättar att han har erfarenhet som byggledare och projektledare inom byggbranschen. Det har gett insikter i vad som krävs för ett lyckat byggprojekt.

Han började dock sin karriär som hockeyspelare efter att ha gått i hockeygymnasiet i Örnsköldsvik. I 20-årsåldern erbjöds han möjlighet att spela i allsvenskan för Boden. Sedan var det för LHC i Linköping, Björklöven och för MoDo i hemstaden.

– Vid sidan om hockey har jag alltid varit intresserad av studier och under sportkarriären passade jag på att läsa lite olika ämnen som juridik och historia. Efter karriären och då i trettioårsåldern satsade jag på en treårig utbildning till byggnadsingenjör. Det gick rätt så smidigt, under gymnasiet hade jag nämligen läst matematik som extra ämne och det enda gymnasieämne jag behövde komplettera med var fysik.

Efter ingenjörsutbildningen började Magnus arbeta hos Lättelement AB i Örnsköldsvik och stannade där tre år, innan han 2014 gick över till WSP, först hos deras Umeåkontor och sedan i Örnsköldsvik när företaget startade kontor där. Han fick stor vana vid att jobba i projekt, både som projektledare och byggledare, och har även varit gruppchef. Så huskonstruktion är något han verkligen behärskar och att driva projekt. Han har hjälpt åtskilliga att fullfölja sina planer både vad gäller små och stora projekt.

– Jag är född och uppvuxen i Örnsköldsvik och vill vara med och utveckla kommunen, säger Magnus Gestrin som står bakom projekt Björkplantagen.

Naturskön tomt

Magnus Gestrin bor med familjen några kilometer sydöst om Örnsköldsvik. Det är endast 1,8 kilometer från det natursköna området i Järved han passerar dagligen och verkligen fått ögonen på som en utmärkt plats för boende med högre standard än vanligt.

Och precis nu pågår byggarbetena som bäst, först med en första etapp omfattande 33 bostadsrätter i två sexvåningsbyggnader, och med en planerad andra etapp som blir lika stor. Det kommer att bli brf Björkplantagen 1 respektive brf Björkplantagen 2. Selbergs Entreprenad är igång med markarbetena och de kommer att svara även för själva husbyggnationerna. Planen är att huskropparna med sina putsade fasader står klara redan i höst. Då blir de ett ”skyltfönster” för området och visar även hur etapp 2 kommer att utformas, nämligen på samma sätt som etapp 1.

Marken ägdes av kommunen och detaljplan låg klar redan 2008. Magnus förvärvade så småningom tomten av kommunen och fick sedan också bygglov. Markytan och bygglovet ger möjlighet för en eventuell tredje etapp i framtiden.

– Nu förverkligar jag alltså min egen projektidé. Att vara med och utveckla Örnsköldsvik innebär att en dröm går i uppfyllelse. Jag driver det hela utifrån tänkesättet att skapa bostäder som man själv skulle vilja bo i. Det blir rymliga lägenheter, levande innergård, attraktiv utemiljö och hållbarhet. Det fantastiska söderläget med kvällssol, och fastighetens storlek på 16000 kvadratmeter i populära Järved gör att det blir ett mycket fint boende.

Att umgås med familjen betyder mycket för Magnus och det återspeglas bland annat i utemiljön som erbjuder generösa ytor med plats för gröna oaser, en pergola, grillplatser och andra sällskapsytor. Det kommer att finnas carportlänga, cykelparkeringar och bland annat ett gemensamt verkstadsgarage för ”lätt-mek” som de boende kan låna.

Hög standard

Själva lägenheterna blir generösa och ljusa med inredning som håller över tid. Det blir hög nivå på grundstandard med bland annat enstavsparkett och golvvärme i badrum/toa. Stora möjligheter för tillval erbjuds, däribland inbyggda högtalare.

– Grundstandarden blir hög och lite för finsmakaren, men till rimliga kostnader och inte direkt lyx.

Finast blir de två översta lägenheterna på varje hus. Takhöjd blir 4–4,5 meter. Varje lägenhet får bastu och 40 kvadratmeter stor terrass med spabad för utomhusbruk. El, vatten och avlopp blir framdraget ut på terrasserna för spabaden.

Alla lägenheter får en genomtänkt inredningen med tidlösa och jordnära toner som ger både harmoni och elegans. En stil som ligger rätt i tiden, både nu och många år framåt. Basen är varm och ombonad med ljusa väggar i en svag kulör. De ljusa trägolven och klinkergolv i både hall och badrum smälter samman fint. Fönsterbänkar av natursten och ljusa väggar ger en stilren känsla. Sammansättningen av hållbara material och harmoniska uttryck ger en fin grund för vars och ens hem. Majoriteten av färgerna är vattenbaserade och luckorna i köken blir Svanenmärkta, vilket är bra för de boende och kommande generationer. Alla lägenheter har generösa balkonger, flertalet med utsikt över hamninloppet. Den som önskar erbjuds egen odlingslott.

Naturreservat

Björkplantagen erbjuder en lugn och trygg plats för barn att växa upp på, och med närhet till service som barnomsorg, skola, matbutik, kommunikation och fritidsaktiviteter. Det är 200 meter till havet och 300 meter till skogen. Det finns ett myller av stigar att välja på samt skidspår och mountainbike-bana. Alneskogens naturreservat ligger inom promenadavstånd. Bara 1,5 kilometer bort finns Alne Herrgårdsstall med ängar där det går betande hästar.

För den som söker ett stads- och naturnära boende som har en hel del extra, är Björkplantagen ett bra val.

NYCKELTAL

Etapp 1: 2 hus med 33 lägenheter

hus 1 med en 2:a, nio 3:or, sex 4:or

hus 2 med fem 2:or, åtta 3:or, tre 4:or och en 5:a

areor 39,5–125 kvm

Etapp 2: 2 ytterligare hus med samma nyckeltal

Björkplantagen etapp 1, nybyggnad, bostadsrätter, Örnsköldsvik.

Byggtid: november 2023 – juni 2025

Byggherre: brf Björkplantagen 1