OF Bygg har klarat alla de utmaningar som uppdraget inneburit för entreprenören. Foto: Klas Sjöberg

Byggnad 29 – energieffektivt hus vid Norrlands universitetssjukhus

Av Kjell-Arne Larsson

Vid Norrlands universitetssjukhus färdigställs en ny byggnad med mycket teknikintensiv verksamhet, bland annat Apotek med läkemedelstillverkning och en klinik för in vitro-fertilisering (IVF). Den nya byggnaden (byggnad 29) blir också mycket energieffektiv med prestanda som närmar sig ett passivhus.

Byggnad 29 uppförs på en före detta parkeringsplats. Byggnaden blir säte för apotek med medicintillverkning (delar av våning 1), IVF och palliativ medicin (vån. 2), Rättsmedicinalverket (vån. 3), cancercentrums administration (vån. 4) och flygkoordinationscentralen (vån. 5). Delar av våning 1 är vakant och Region Västerbotten söker hyresgäster.

Effektiv ventilation

Två luftaggregat krävs för den allmänna ventilationen. Sedan tillkommer två separata ventilationsaggregat för renrummen hos IVF och apotekets medicintillverkning. Rättsmedicinalverkets våning och flygkoordinationscentralen har egen ventilation.

– Ventilationen är effektiv med behovsstyrning och värmeåtervinning, berättar Tobias Mårtensson, byggprojektledare och Region Västerbottens ombud i projektet. Byggnaden har geotermisk uppvärmning som täcker basbehovet av värme och även kyla. För spetslast finns fjärrvärme.

En preliminär energikalkyl pekar på att energiprestanda blir 32,7 kW/kvm•år för Atemp. Detta gör att beträffande indikatorn Energianvändning kommer byggnaden att klara Miljöbyggnad nivå Guld med råge.

– Ambitionen är att klara även övriga indikatorer för Guld, berättar Tobias Mårtensson. Region Västerbotten har nämligen beslutat om en inriktning att alla nya byggnationer ska projekteras för att klara Miljöbyggnad Guld.

Det som karaktäriserar byggnationen förutom ambitionerna på miljöcertifiering är bland annat att verksamheten som ska flytta in är mycket tekniktät. Förekomsten av renrum och mängden installationer ställer höga krav både på konsulter och entreprenörer.

OF Bygg

I tidigt skede av projektet fanns endast en grov förprojektering som underlag för totalentreprenören OF Bygg. För att klara dagsljuskrav introducerades en ljusgård mitt i huset, vilket gjorde att volymerna ökade. Underhand beslutades att även Rättsmedicin och flygkoordinationscentralen skulle lokaliseras till byggnaden.

– Byggproduktionen hade flera ytterligare utmaningar, berättar Andreas Hansson, projektchef hos OF Bygg. I marken fanns ledningar för media som vatten och el, och de behövde flyttas. Byggnad 29 skulle ha två våningar under marken som bestod av berg. I och med nära intilliggande byggnader med känslig verksamhet, blev sprängningsarbetena extremt krävande. Vi fick slot-tider då sprängning kunde utföras och vidtog åtgärder för att mildra vibrationer från sprängningarna.

En ytterligare utmaning är att huset är mycket installationstätt, bland annat i och med behovet av renrum hos flera av verksamheterna. En utmaning var också ändrade önskemål under projekterings- och produktionstid.

– Vi har arbetat i nära samverkan med regionens projektledare och dessutom i samverkan med flertalet underentreprenörer. Flera av dem har erfarenhet från byggen av denna karaktär, exempelvis Caverion som är vana vid renrum, säger Andreas Hansson.

OF Bygg har tidigare utfört entreprenader vid NUS och har i övrigt vad gäller offentliga beställare byggt åt Akademiska Hus och Umeå Kommun.

NUS Byggnad 29

Hus med flera funktioner vid Norrlands universitetssjukhus i Umeå