Comfort Hotel Arlanda Airport ger ett välkommet tillskott av hotellrum vid Arlanda. Foto: Mathias Nordgren

Comfort Hotel Arlanda Airport – världens största Comfort Hotel

Av Kjell-Arne Larsson

Den 30 januari öppnade Comfort Hotel Arlanda Airport, som med sina 503 rum är ett av Stockholmsområdets största hotell. Efterfrågan på hotellrum vid Arlanda har länge varit större än tillgången och det nya hotellet är ett utmärkt komplement till Radisson och Choise Hotel, som också är belägna i nära anslutning till terminal 4 och 5.

Comfort- och Choise-hotellen tillhör Nordic Choise Hotels som har 200 hotell på fler än 100 destinationer i Norden och Baltium. Nya hotellet vid Arlanda är det 34:e i ordningen med Comfort-konceptet. Inom några år byggs ytterligare Comfort-hotell, bland annat vid flygplatserna i Köpenhamn och Vantaa.

– Vi är inne i en kraftig expansionsfas. Fler gäster kommer att upptäcka och bo på Comfort Hotel då vår kapacitet ökar med över tre tusen rum inom tre år, säger Anna Spjuth, senior vice president på Comfort Hotels.

En tanke bakom hotelletableringarna är att de olika koncepten ska komplettera varandra på sina respektive destinationer, detta mot bakgrund av att kunderna efterfrågar skilda prisbilder.

– Med vårt nya hotell vill vi utmana normerna för selected service och optimera kundupplevelsen, fortsätter Anna Spjuth.

Sky City

Nya hotellet vid Arlanda är samtidigt en viktig pusselbit i den stadsdel – som ska påminna om en stenstad – och som utvecklas till Sky City. Denna stadsdel blir en av sex stadsdelar i den flygplatsstad – Airport City Stockholm – som växer fram kring Arlanda. Stadsdelen Sky City har fått sitt namn av sammanbindningsbyggnaden mellan terminal 4 och 5 och som utgör ett allt viktigare nav i de centrala gångstråken på Arlanda.

Comfort Hotel Arlanda Airport består av två huskroppar på tretton respektive tio våningar. Det högre huset har ytterväggar med bröstningselement och är klätt i Alucobond, medan det lägre har fasader i sandwichelement.

Tidlöst

När man passat entrén och når den stora lobbyn lägger man direkt märke till det svartmålade taket. Mängder av installationer hänger i taket och i stället för att montera undertaksplattor har allt målats diskret svart. Lika praktiskt och enkelt som gediget och hållbart. Hållbarhet och tidlöshet präglar för övrigt hela byggnaden. Interiören i både lobby, hotellrum och andra utrymmen går i mörkbrunt, grått och svart. Träpaneler återkommer i inredningen liksom nedtonade inslag av metall lackerad i mattsvart. Materialen kommer att hålla länge, och i och med en tidlös stil, har arkitekterna inte låst sig vid någon övergående inredningstrend.

Lobbyn är husets ”hjärta” både kommunikationsmässigt och funktionellt. Det finns ingen reception, eftersom gästerna själva sköter in- och utcheckning, och låser upp rummet med sin mobil eller själv tillverkar sin nyckel i self-servicen. I lobbyn finns i stället en ”barception” där gästerna kan få hjälp med lite av varje och även beställa mat som de hämtar själva vid en lucka. Till den stora lobbyn är alla välkomna och man behöver inte köpa eller beställa något.

– Vi vill skapa mötesplatser för alla som har vägarna förbi, säger Jostein Rajala, som är hotelldirektör. Jag har jobbat mycket med self-service på andra hotell och känner till fördelarna. De gör att vi som arbetar på hotellen bättre kan fokusera på att våra gäster mår bra.

Hållbarhet och miljö

Hotellet har 503 rum. Bland dessa finns en svit och 107 familjerum med två dubbelsängar – American Twins. Dessutom ett antal XXL-rum med åtta bäddar i våningssängar, en rationell och rejäl lösning, men långt ifrån med hostel-känsla. Dessa rum har två badrum och utsikt runt om. Skulle man till äventyrs önska ännu bättre utsikt så bjuder Anorak Bar högst upp på Nordens bästa flygplatsutsikt. För den som i stället får lust att träna finns ett gym i källaren.

– Comfort Hotel erbjuder bästa priset i sitt segment, säger Jostein Rajala. Det är enkelt att boka hos oss, enkelt att bo och vi står alltid för bra lösningar. Bland annat jobbar vi hårt för hållbarhet och miljömedvetenhet.

Engångsartiklar i plast är bannlysta hos Comfort och målet är att endast en procent av avfallet ska gå till förbränning. Matsvinnet hålls nere bland annat genom små tallrikar och att frukt och grönt som kanske skulle slängas i vanliga fall pressas till smoothies. Nötkött finns inte på menyn och fisk som serveras är MSC-märkt. Någon minibar finns inte på rummen och inte någon handdukstork. Hotellet håller sig heller inte med någon pool eller Room Service.

Själva fastigheten är byggd för att klara miljöcertifieringen BREEAM-SE Very Good. Swedavia Real Estate har varit initiativtagare, fastighetsutvecklare och byggherre, medan Skanska svarat för byggproduktionen.

Comfort Hotel Arlanda Airport
Hotell i två huskroppar vid Arlanda
Tidplan: augusti 2017 – december 2019
Byggherre: Swedavia