The Forest - World Expo Dubai 2020. Bild: Alessandro Ripellino Arkitekter/Studio Adrien Gardère/Luigi Pardo Architetti

Expo Dubai 2020 - så uppfördes svenska paviljongen ”The Forest” - i ett land med förbud mot träbyggnader

Vi älskar trähus i Sverige och Norden och tekniken når nya höjder på vägen mot ett klimatneutralt byggande. Men så är det minsann inte överallt. När nu minst sagt mäktiga och majestätiska svenska paviljongen ”The Forest” vid världsutställningen i Dubai möter besökare, så har det varit en ”resa” att komma fram med ett stort, modernt träbyggnadsprojekt.

– Ja, vi har mött, argumenterat och med stöd av fakta också faktiskt tillbakavisat många fördomar om trä och träbyggande, säger Therese Samuelsson, verksam inom Briab.

Av Niclas Svensson

Det är ett första besök i Dubai och världsutställningen som står på schemat för Therese Samuelsson hos Briab när vi genomför en spännande och sprakande digital intervju. Expo Dubai öppnade äntligen 1 oktober 2021 och ska pågå till 31 mars 2022. Allt blev uppskjutet ett år på grund av pandemin.

– Ja det ska så klart bli spännande att se utställningen i sin helhet, och Sveriges paviljong ”The Forest” som jag och vi på Briab jobbat så intensivt med, säger Therese Samuelsson.

Svensk spjutspetsteknik

Och det första som alla besökare möts av i Hållbarhetsdistriktet (Sustainability Area) är just svenska landmärket The Forest. Ett storslaget och visuellt resultat av modern svensk spjutspetsteknik inom träbyggande. I dialog mellan utrikesdepartementet, brandkonsultföretaget Briab gick det att finna lösningar för brandsäkerhet och företaget Woodsafe fick uppdrag att brandimpregnera allt trä såsom trästockar, vägg och dekorraster.

Therese Samuelsson och Briab har tveklöst varit en nyckelaktör för att förverkliga ”The Forest”, och Therese har också en personlig koppling till skog och trä genom sin uppväxt i Arjeplog.

– Jag älskar bokstavligen att vistas i skogen, det ger mig energi och återhämtning. Så visst har arbetet med ”The Forest” legat mig extra varmt om hjärtat.

Entusiasmen och engagemanget för att få acceptans för svenska bidraget ”The Forest” har varit Therese och Briabs konstruktiva arbete med att kommunicera bland annat modernt brandskydd för större träkonstruktioner, baserat på den nu tre decennier långa erfarenhet som vi har i Sverige.

Fokus på hållbarhet

Den svenska paviljongens placering i Sustainability Area i Dubai, vilket också medfört att den svenska Exportorganisationen kring ”The Forest” varit angelägna om den skulle uppföras i modern träbyggnadsteknik och ha ett tydligt fokus på hållbarhet.

För det står helt klart att det förstås inte är en enkel uppgift att få uppföra en komplex och stor byggnad med mycket exponerat trä i ett land som Dubai – där det i princip varit och är förbjudet att använda ”brännbara” material i byggandet. För att förstå hur inställningen var så var de första reaktionerna från myndigheterna i Dubai att ”jovisst får ni bygga i trä - om det är obrännbart” (!)

– Det är förstås oerhört svårt – för att inte säga omöjligt - att förneka att trä är brännbart. Men samtidigt har det – vilket många känner till i Europa – utvecklats moderna brandskydd som ger träbyggnader likvärdiga brandegenskaper som de i konventionell betong- och stålteknik, säger Therese Samuelsson.

Det handfasta arbetet har handlat mycket om att redovisa resultat från mångåriga tester, och detta blev kanske än mer viktigt när avsikten varit att ha synligt och exponerat trä i den svenska paviljongen.