Bland talarna i år märks förra moderatledaren Anna Kinberg Batra och Niklas Berntzon.

Fastighetsmässan i Stockholm tioårsjubilerar och slår nya rekord

Av Gösta Löfström

Årets upplaga av Fastighetsmässan på Kistamässan i Stockholm är redan på väg att slå flera rekord och befästa sin ställning som den största fastighetsmässan i norra Europa.

Med 280 ledande leverantörer som utställare och över 50 högaktuella talare på två scener och med beräknat över 6000 besökare under två dagar, den 6 – 7 mars, befäster mässan Easyfairs flaggskepp bland fastighetsmässor på fyra orter.

Mässbesök är kostnadsfria för människor i branschen. Målgrupp är fastighetsägare, förvaltare, underhållsansvariga, drifttekniker, bostadsrättsföreningar med flera.

–Bland talarna i år märks förra moderatledaren Anna Kinberg Batra, som ska tala om ledarskap i förändring, samt riksarkitekten Helena Bjarnegård från Boverket, som ska tala om arkitektur som redskap för att möta samhällets utmaningar, berättar Petra Wohner, projektledare för Easyfairs fastighetsmässor i Sverige. Därtill talar Stockholmsmäklaren Niklas Berntzon om hur byggbolag och fastighetsägare bör arbeta närmare mäklarna. ”Samarbeta eller dö” är rubriken på det anförandet.

Tidigare bostadsministern Stefan Attefall medverkar, liksom Lennart Weiss från Veidekke, Eva-Mia Westergren, marknadschef på Microsoft, och Arash Gilan, digitaliseringsexpert Viva Media. Förre finansministern Anders Borg ger sina perspektiv på fastighetssektorn under rubriken ”Inbromsning eller kris på väg?”

Digitalisering i fokus

Fastighetsmässan i Kista har sju olika huvudteman; drift, underhåll, miljö, förvaltning, energi, säkerhet och digitalisering.

–Mycket kommer förstås att handla om digitalisering, säger Petra Wohner. Vi hoppas också att våra mässbesökare inte bara ska titta på produkter utan också ta tillfället att lära sig nya saker, att faktiskt utbilda sig på mässan, och att i dessa uppkopplade tider även ta chansen att träffa människor.

–Nytt för i år är att vi samarbetar med olika organisationer som står för utbildningar och certifiering med diplom som man får direkt på mässan.

Bland annat medverkar RISE Research Institutes of Sweden under mässdagarna, liksom Hissförbundet och Sveriges BostadsrättsCentrum, som naturligtvis också kan bibringa besökarna nya kunskaper.

Fastighetsmässan i Stockholm har alltså funnits i tio år. På den tiden har mässan ökat med 218 procent i utställande företag och med 410 procent i antalet besökare. Easyfairs är en av de tio största mässarrangörerna i världen.

Fyra mässor i Sverige

Easyfairs har egna mässhallar i Stockholm (Kistamässan), Göteborg (nya Åbymässan) och Malmö. Totalt arrangeras fyra fastighetsmässor i Sverige; Stockholm, Göteborg, Malmö och nytt för i år även Umeå. I Stockholm och Göteborg hålls mässorna i år. I Malmö och Umeå nästa år. Alla fastighetsmässorna arrangeras vart annat år. Därtill arrangerar Easyfairs fastighetsmässor i Köpenhamn respektive Tammerfors i Finland varje år.