Alla lägenheter i Brf Solitär har stort glasparti och balkong. Bild: Junior Living.

Flexibelt byggsystem ger stiligt boende i Uppsala

Junior Living har tillsammans med arkitekten Andreas Martin-Löf utvecklat ett modulkoncept som snabbt ställer högkvalitativa nya bostäder på plats. Nu byggs 107 nya bostadsrätter i Luthagen i Uppsala.

Av Martina Nyhlin

– Det roligaste med våra projekt är att det går så fort att bygga dem. Vi ser ju i princip på daglig basis att det har hänt nåt, säger Johan Engström, projektledare hos totalentrentreprenören MFH Bygg AB som är Junior Livings eget byggföretag.

Bostadskonceptet består i grunden av enrumsmoduler som lätt kan monteras på plats och göras till 2-4 rum och kök.

– Modulerna tillverkas i ett patenterat byggsystem och monteras oftast i en kombinerad stomme av stål och betong, men bolaget har även utvecklat självbärande moduler i massiv trä, vilket Junior Living förväntar sig en stor efterfrågan på i framtiden.

– Tanken när arkitekten ritade på det här var att det ska gå att skjuta in en modul och plocka ur den igen. Riktigt så enkelt är det inte förstås, men helt klart är det så att det går att bygga demonterbart om det är önskvärt, säger Johan Engström.

Företaget har bland annat levererat hyresbostäder åt Svenska Bostäder som byggts med tidsbegränsade bygglov och därför ska kunna demonteras och flyttas i framtiden. Sedan dess har konceptet även blivit till hotell och bostadshotell och andra bostadsrättsprojekt.

Modulkoncept

– Grundkonceptet för modulerna har varit rätt lika i alla projekt vi byggt. Däremot kan mindre detaljer skilja för modulerna, i projektet i Luthagen där vi bygger bostadsrätter har vi till exempel satsat på exklusivare materialval för till exempel blandare, vitvaror och ytskikt, säger Johan Engström.

I modulkonceptet ingår att alla lägenheter har kök, sovalkov, badrum, balkong och ett stort skjutglasparti. Åtta lägenheter i huset byggs som tvåor, där en halv modul har adderats till standardmodulen.

– Lägenheterna säljs för fullt just nu, säger Johan Engström.

Det kommer också finnas en gemensam trädgård med utegym, chill- och grillplatser och i entréplanet finns även ett nytänkande ”andra vardagsrum” med lounge/café, där det går att umgås. Högst upp i huset finns ett orangeri och tillhörande terrass, som också är en sällskapsytor.

Projektet har gått bra, men det har funnits vissa utmaningar med pandemin - bland annat fördyring av material. Men generellt känner sig MFH Bygg alltmer trygga med att arbeta med sitt byggsystem.

–Vi har fler projekt på gång framöver, men inget vi kan gå ut med i nuläget, säger Johan Engström.

Nybyggnad av flerbostadshus i Librobäck, Uppsala

Tidplan: Maj 2021 till april 2022