Ett besök i cykelloungen blir också en påfyllnad för hjärnan. Bild: Josefin Widell Hultgren

Friskare hyresgäster med återbrukskonst

Går det att korsa en venetiansk ljuskrona med ett gäng kasserade cyklar? Absolut och resultatet blir både unikt och spektakulärt. Tanken bakom Torstensson Art & Designs konstnärliga utsmyckningar i Wihlborgs cykelrum i Kvartetten bottnar i ett återbrukstänk utöver det vanliga och med en målbild att främja hyresgästernas hälsa.

Av Redaktionen Stordåhd Kommunikation AB

Jonas Torstensson startade design- och arkitektbyrån Torstensson Art & Design år 1985 och företaget har intresserat sig för olika typer av återvinningsdesign sedan början av 1990-talet. Jonas och hans kollega Linda Röjås, strateg och designer, har således lång erfarenhet av återbruk av olika material som de kunde hämta inspiration från när de började skissa de konstnärliga utsmyckningarna till Wihlborgs cykelrum, cykellounge i kontorsfastigheten Kvartetten.

– Miljöarbete ligger oss varmt om hjärtat. Det handlar mycket om att inspirera och visa hur man kan återanvända material i stället för att slänga det, säger Jonas Torstensson.

Takkronan är tillverkad av delar från skrotade cyklar. Bild: Josefin Widell Hultgren

Cykelramarna satte stilen

Det är inte alltid säkert att de returråvaror som finns tillgängliga på skisstadiet finns tillgängliga när det är dags att tillverka. Jonas Torstensson berättar om utmaningarna när de upptäckte att det var svårt att få tag i tillräckligt många gamla cyklar för att kunna skapa den stora ljuskronan och hur det påverkade designen i andra riktningar.

– Först hade vi bara de mer moderna cykelramarna som är ganska kantiga att jobba med, och då fick ljuskronan ett mer modernt funkis-utseende. Men när vi sedan fick tag i äldre, svängda cykelramar fick kronan följa den ursprungliga venetianska tanken, berättar han.

– För oss är det viktigt att det återanvända materialet förädlas till något nytt. När man kommer in i cykelloungen ser vi gärna att det tar ett tag innan man upptäcker att den stora ljuskronan faktiskt är tillverkad av cykeldelar, säger Linda Röjås.

Rörelse och konst bidrar till att främja hälsan

– Jag cyklar överallt och vet hur värdefullt det är med en miljö som gör det lätt att ta cykeln. Ett inspirerande cykelrum kan göra att flera kan välja att ta cykeln och får ett värdefullt tillskott i vardagsmotionen, säger Jonas Torstensson.

– Ett besök i cykelloungen blir också en påfyllnad för hjärnan. Alltmer forskning visar att hjärnan reagerar positivt på konst och kreativitet, säger Linda Röjås.

Jonas Torstensson och Linda Röjås, arkitektbyrån Torstensson Art & Design. Bild: Josefin Widell Hultgren

Fakta

Takkronan är ca 2,5 m i diameter och är tillverkad av delar från skrotade och irreparabla cyklar från cykelrumsrensningar ibland annat Malmö.

Rörelse och konst bidrar till att främja hälsan. Bild: Josefin Widell Hultgren