Nya bostäder, kontor och handelslokaler blir ett välkommet tillskott i det expanderande Skellefteå. Illustration: Tyréns

Gaturummet ”helas” med Kv Oxen i Skellefteå

Av Niclas Svensson

Från takterrassen erbjuds utsikt över hela innerstaden i det nya kvarteret Oxen i hjärtat av ett växande Skellefteå. Det blir kontor, bostäder och handel i citynära läge på en tomt som under lång tid stått outnyttjad och stadsbilden växer samman till en helhet.

– Det känns förstås väldigt bra att i en expanderande tid för Skellefteå också kunna bidra med ett välbehövligt tillskott av kontor, boende och handel, säger Johan Lindgren, projektansvarig hos NCC.

Den västerbottniska pärlan Skellefteå befinner sig i en sällan skådad era av utveckling och framåtanda. När uppmärksammade Sara Kulturhus i tjugo våningar öppnades under hösten 2021, så blev det på sätt och vis symboliskt för en pågående tid av optimism och framtidstro i staden. Med företagstillväxt och nya arbetstillfällen behövs också bostäder, kontorsytor och möjligheter till handel.

Nytt handelsstråk

Det nya kvarteret Oxen erbjuder just dessa kvaliteter. Hörnellgatan och den nya byggnaden blir en del av en viktig plats för handel och kreativa möten i Skellefteå. Butiksytan kopplar samman Hörnellgatan och Nygatan och bjuder på en sömlös handel mellan de båda stråken och Citykompaniet.

Ett nytt bostadshus i sex våningar med 23 hyresrätter om 70 kvadratmeter blir ett välkommet tillskott i centrala Skellefteå. Kontorshuset uppförs i fyra våningar och får kontorsytor om ungefär 2 800 kvadratmeter och i markplan blir det 1 500 kvadratmeter handelslokaler. Det blir också parkeringsplatser i husets källare.

– Gaturummet ”helas” genom att den nya affärsbyggnaden inlemmas mellan ett nytt parkeringshus i söder och befintliga byggnader i norr. Den lappar därmed ihop det tidigare ”hålet” som funnits i kvarteret, säger Ove Nilsson arkitekt hos Tyréns.

Samspel i stadsmiljön

Byggnadens exteriör kommer att präglas av ett modernt uttryck som samspelar med den intilliggande byggnaden från 1950-talet. De gröna tegelfasaderna med livförskjutningar och tegelfriser skapar ytterligare detaljering åt fasaden. Längst upp ger den indragna våningen plats för takterrasser med utblick över stadsmiljön och Skellefteälven. De moderna kontorsutrymmena medför flexibla lösningar för mesta möjliga anpassning till de kommande hyresgästernas behov.

– Fokus har varit att hitta en modern, flexibel och yteffektiv planlösning som möjliggör såväl traditionella cellkontor som öppna kontorslösningar. Lokalerna har mycket god dagsljustillgång genom den slanka planformen, säger Ove Nilsson.

Fakta om projektet

Nybyggnad av kontor och bostäder i Skellefteå

Beställare/Byggherreombud: Nordvestor Fastigheter AB

Arkitekt: Tyréns Sverige AB