Med terrasser, inglasade balkonger och mönstermurade fasader blir Guldläge ett hållbart boende utöver det vanliga. Bild: BAU

Guldläge för HSB i Skellefteå

Av Kjell-Arne Larsson

Namnet Guldläge anspelar på bostädernas läge mitt i staden och anknyter samtidigt till industritraditionen med Bolidens produktion av guld. Den sportintresserade tänker dessutom på stadens sportsliga framgångar.

”Guldläge” blir ett centralt drömboende i hörnet mellan Södra Järnvägsgatan och Repslagargränd, och med en högre byggnad på tolv våningar kommer det verkligen att ge sig tillkänna i Skellefteå. Dessutom är HSB:s ambitioner höga, både på kvalitetsboende och en byggnation med hög miljöprestanda.

– Absolut, vi satsar på bland annat tegelfasader med vackert mönstermurat tegel i danskt format, berättar Markus Lind, projektchef på HSB ProjektPartner som svarar för HSB:s alla nyproduktioner. Husen blir dyrare men också tjusigare. Det blir fina lägenheter, men även gemensamma resurser i form av bastu-relaxavdelning, övernattningslägenhet samt en vackert utformad gård med ett stort växthus mellan husen för odling eller festligheter.

Brf Guldläge kommer att ha 87 lägenheter i två hus på fem respektive tolv våningar. Det blir ettor till femmor med ytor från 28 till 148 kvadratmeter. Därmed ett boende för livets alla faser. På markplan inreds en affärslokal och under huset blir det garage med 74 platser.

Miljöambitioner

HSB:s nybyggnationer certifieras som regel enligt Miljöbyggnad Silver och så även i detta fall. För materialkriterier används Byggvarubedömningen.

– Sedan sträcker vi oss längre än vad Miljöbyggnad kräver, fortsätter Markus Lind. Det blir solceller på taken och flertalet platser i garaget förses med laddmöjlighet. För att minska klimatavtrycket väljs klimatkompenserad betong i stommen. Denna betong ger 25 procent lägre koldioxidutsläpp. Volymerna av betong som krävs hålls också nere, vilket är en utmaning för byggkonstruktörerna.

NCC bra utförare

NCC Sverige AB/Building Norrland är totalentreprenör i projektet och svarar för allt byggarbete, inklusive rivning, husproduktion och markarbeten. HSB:s miljöambitioner med projektet passar NCC som håller sig i framkant när det handlar om hållbarhet. Företagets teknikavdelning har miljösamordnare och Miljöbyggnadssamordnare som stödjer projektet i miljöarbetet och för att klara miljöcertifieringen, rutiner som NCC är väl förtrogna med.

– Exempelvis för att minska klimatbelastningen från betongstommen används klimatkompenserad betong i samarbete med Byggbetong John Dahlgren, berättar projektchef Peder Dahlberg. Konsulterna på WSP som vi anlitar slimmar också konstruktionen för att hålla nere betongvolymerna. Dessutom väljs rätt typ av betong för respektive delar av konstruktionen.

NCC har tidigare med stor framgång byggt bostäder åt HSB, bland annat i Umeå och Luleå.

– Det känns väldigt kul och bra att vi fick förtroendet av HSB att i samverkan utföra brf Guldläge i Skellefteå. HSB är en erfaren och kunnig beställare, med bra struktur på organisationen, ordning och reda, avslutar Peder Dahlberg på NCC.

Markus Lind på HSB ProjektPartner tillägger:

– Vi har en lång historik av projekt tillsammans med NCC, så i dem har vi hittat en väldigt bra aktör.

Brf Guldläge

Nybyggnation i Skellefteå

Tidplan: mars 2022–2024

Byggherre: HSB Produktion Norr HB

Totalentreprenör: NCC Sverige AB

Arkitekt: BAU AB

Kostnad: cirka 190 miljoner kronor

Denna artikel är en del av innehållet i första numret av Stordåhds Kommunikations nya satsning, Grönt Samhällsbyggande, som kommer att distribueras i slutet av mars månad. Läs mer via länken nedan;