Stallet i Fårdala byggs i prefabricerad betong. Bild: COBAB

Hästar får nya lyor i Tyresö

Ridsporten växer i Tyresö, och nu får kommunens ridklubbs hästar ett nytt toppmodernt stall.

–Markarbetena pågår för fullt, vi spränger just nu och stallet ska vara klart i slutet av 2022, säger Anders Klang som jobbar med projektledning hos totalentreprenören Novab.

Av Martina Nyhlin

På platsen där det nya stallet byggs finns sedan länge det som kallas Fårdala gård, med stall och ridhus, men det gamla stallet var i så dåligt skick att kommunen såg det som omöjligt att behålla det gamla huset. Tyresö ryttarförening som driver ridsportverksamheten i Tyresö hade även önskat sig ett nytt ridhus, men till det räckte inte pengarna till just nu, så kommunen sköt ridhusplanerna på framtiden.

– Nu anlägger vi ett nytt stall med tillhörande serviceutrymmen, lektionssal och omklädningsrum och foderhantering, säger Anders Klang.

Så länge bygget pågår blir det gamla stallet kvar så verksamheten kan fortsätta.

–Det nya stallet kommer hamna parallellt med ridhuset och när verksamheten flyttat över till det nya huset blir etapp två att ta bort det gamla stallet, säger Anders Klang.

Nederdelen av stallet byggs med betong och stommen av limträ, huset kläs in i stål och skivor. Och ett stall som byggs idag behöver inte alls vara kallt och dragigt. Stallet kommer att värmas upp vintertid och då hålla ungefär tio graders värme.

–Då blir det en bra arbetsmiljö och enkelt att lösa installationerna utan risk för att något fryser, säger Anders Klang.

Stallet innehåller inga extremt avancerade installationer men det har trots allt varit en del teknikutveckling i stallbranschen. Under lång tid har häststallar byggts så att de som sköter om hästarna måste mockar boxen och tar ut gödseln manuellt på skottkärra.

–Här kommer det i stället att vara så kallad utgödsling. Mockandet görs fortfarande manuellt men det finns skåp i varje box, som en lucka i ena hörnet på boxen och så kastar du ner gödseln i ränna så skrapas det med ett finurligt transportsystem till gödselutrymme utanför stallet, säger Anders Klang.

Även ventilationen kommer att vara modern.

–Förr tänkte man kanske inte så mycket på värme och ventilation i stallar. Men nu är allt dimensionerat för hästar, säger Anders Klang.

Att bygga är alltid roligt, tycker Anders Klang, men det som är extra kul med det här bygget är att få ordna en ny byggnad som passar bättre för verksamheten än den gamla.

–Det är alltid roligt att skapa något nytt som uppfyller kraven och önskemålen och folk kommer att glädjas åt, säger Anders Klang.

Nybyggnad av stall och personalbyggnad vid Fårdala Ridanläggning, Tyresö

Tidplan: Oktober 2021- december 2022