Skellefteå kulturhus. Världens högsta träbyggnad. Bild: White Arkitekter

Höga hus med känsla

Höjd, överblick och utsikt föder kreativitet. Ger integritet, status och djupt mänskligt rotad tillfredställelse.

– Höga hus handlar inte bara om praktik. Det är också känslor inblandade!

Det konstaterade uthyrnings- och marknadschef Fredrik Lantz, Skanska Fastigheter, på Ramboll Groups seminarium ”Go Tall Stockholm” sent på tisdagseftermiddagen på Södermalm i Stockholm.

Fredrik Lantz hänvisade till gjorda undersökningar om hur människor upplever att arbeta i höga byggnader och skyskrapor.

– Företag som ska hyra frågar alltid om det är ledigt högst upp!

”Skyskrapor i Skandinavien” var seminarietemat där Fredrik Lantz redogjorde för Skanskas pågående projekt Sthlm 01 vid Gullmarsplan strax söder om Skanstull och Södermalm.

En 102 meter och 27 våningar hög byggnad med skybar. I färdigt skick hösten 2020 ett konkurrerande landmärke till Globen i södra Stockholm.

Arkitekt Anna Kerr – chef för internationell affärsutveckling på White Arkitekter – underströk vikten av planera in stadens skyskrapor med hänsyn till invånarnas behov, infrastruktur, kollektiv trafik och inte minst existerande bebyggelse.

– Många sådana här projekt drivs ju av utvecklare med kapital. Som rena investeringsprojekt och ibland också prestigeprojekt. Det är jätteviktigt att vi också tänker kontextuellt. Hur vi bygger städer och var de här höga husen ska stå, sade Anna Kerr i en seminariepaus till Svensk Byggtidning.

Världens högsta trähus

På grund av ekonomi, utrymme och kanske energi och hållbarhetsskäl förknippas höga spektakulära byggnader främst med metropoler och stora städer.

I sitt anförande pekade dock arkitekt Anna Kerr på deras potentiella betydelse även i mindre städer.

Som det av White Arkitekter ritade nya kulturhuset i Skellefteå som väntas stå klart för invigning våren 2020.

Då världens högsta trähus med sina 19 våningar, prefabricerade rumsmoduler i massivt trä och korslimmade trästomme.

Med för Skellefteåborna offentliga lokaler för kultur och bibliotek på de nedre våningsplanen och hotell högst upp som landmärke och identitetsskapande torn för staden.

– Många mellanstora svenska städer har ju byggt lite högre och ibland prestigeprojekt. Det viktigaste är ändå att ta tillvara det offentliga rummet för de som bor där. Det är ju syftet också i Skellefteå. sade Anna Kerr, White Arkitekter, på Rambolls tisdagsseminarium i Stockholm om att bygga på höjden.

Av Thomas Andersson