Hyllie Terrass är under byggnation och huset är tätt med glas och tak. Bild: Skanska

Hyllie Terrass - Restmaterial från byggarbetsplatsen får nytt liv i Malmö

På byggarbetsplatser används mängder av material under byggtiden som sedan slängs. I projektet Hyllie Terrass ville man göra något åt detta och nu ska möbelföretaget Swedese och formgivaren Louise Hederström skapa loungemöbler av spillmaterialet.

Av: Martina Nyhlin

– Första gången vi träffade formgivarna gjorde vi en riktig ”dumpster-diving”. Vi kollade i alla containrar och visade allt vi oftast slänger under och efter byggtiden. Det var så himla härligt att se dem på första besöket, de plockade upp restmaterialet, vände och vred på det. Plötsligt gick materialet från skräp till möjlighet! Säger Åsa Johansson, projektutvecklare på Skanska Öresund.

Biologisk mångfald

Projektet Hyllie Terrass ska bli Skanskas första klimatneutrala projekt och är ett av få projekt i Sverige som ingår i Sweden Green Building Councils pilotstudie om att NollCO2-certifiera byggnader. Certifieringen nås bland annat med klimatförbättrad betong och återbrukat konstruktionsstål och byggarbetsplatsen är fossilfri. Dessutom samlar husets terrasser upp regnvatten och har växter som gynnar den biologiska mångfalden. Men precis som i andra byggprojekt finns under byggtiden träreglar och skivor som fungerar som tillfälliga handledare i trappor, som täcker schakt eller fönsteröppningar och som ofta bara slängs eller bränns efter användning.

– Vi får också spill som borrkärnor och röravkap, det känns inte bra att detta sällan kommer till nytta, säger Åsa Johansson.

Möbelföretaget Swedese är kända bland annat för att tillverka och sälja laminofåtöljen. Linus Davidsson, representant på företaget kände klimatfrustration och ville hitta ett sätt att driva företaget i mer cirkulär riktning. När han fick kontakt med Skanska visade sig projektet Hyllie Terrass behöva honom.

Nu ska Swedese bygga olika typer av möbler till ett husets atrium, bland annat en lång soffa, pallar och bord av återbrukade reglar och skivmaterial. Till sin hjälp har de haft inredningsarkitekten Louise Hederström som tagit fram möblernas design.

– Målet är att skapa en kontinental känsla, med lite ”tung” inredning. Lite chunky, men väldigt eleganta och vackra möbler, säger Linus Davidsson.

Linus Davidsson, Swedese, Louise Hederström, formgivare och Åsa Johansson, Skanska. Bild: Skanska

Återbruk

Möblerna kommer inte bara byggas av spill från Skanskas byggarbetsplats utan även av spill från andra verksamheter, såsom Swedeses egen möbeltillverkning.

Pallarna, som bland annat ställts ut på designmässan SSDD i Malmö, har fått 4 ben och en sits som är klädd i ett bortsorterat läder från Elmo.

Receptionsdisk, soffbord och ”lite bling” ska också tillverkas, plus inredning till konferensrum. Men stolarna tänker Swedese inte bygga själva.

– Det verkar onödigt att återuppfinna stolen utan där kommer vi avvända begagnade eller bortsorterade stolar ur vårt befintliga sortiment, säger Linus Davidsson.

Att jobba med återbruk är ibland lite krångligt och inte alltid så mycket billigare. Bara kostnaden för en lokal där trämaterialet kan lagras och torkas kan vara dyrare än att köpa nytt virke. Men det känns väldigt bra att kunna ta tillvara materialen.

– Att en regel som tillverkats av ett träd som vuxit i åttio år ska användas en gång och sedan brännas det är väldigt synd, vi måste börja tänka om här, säger Linus Davidsson

Åsa Johansson på Skanska håller med.

– Jag har ju fått räkna de löpmeter av trä vi använder i projektet till exempel och man blir ledsen när man tänker på hur stora mängderna är. Kanske kan vi inte jobba på det sättet i alla projekt men det vore fint om vi tog fram flera olika alternativ så att de här produkterna aldrig behövde gå till förbränning eller deponi, säger hon.

Produktionsteamet på Skanska som bygger Hyllie Terrass har antagit sig återbruksutmaningen på ett bra sätt, tycker hon.

– Det här handlar om att gå tillbaka till hur det var förr då man inte slängde nåt, och det är kul att fånga upp. Det är logiskt och talar till oss som människor. Har man väl ändrat sitt tankesätt och hur man tittar på det och utvärderar ett material är det svårt att gå tillbaks, säger hon.

Fakta:

Nybyggnad av kontor i Hyllie, Malmö