Skolan byggs för åk F–6 med två paralleller, det vill säga 14 klasser. Skolan kommer att ligga på samma tomt som förskolan. Arkitekt: Andrén Glimmervik Esplund Arkitekter

Kärnekulla – ny stadsdel i Habo

Av Kjell-Arne Larsson

Vid södra infarten till Habo, på området Kärnekulla byggs en ny stadsdel med bostäder, idrottshall och lokaler för livsmedelsbutik och volymhandel. Nu pågår uppförande av bostäder, en förskola och en skola.

Det aktuella markområdet, som huvudsakligen utgjordes av jordbruksmark, köptes av Tosito som nu bygger bostäder här. I Kärnekulla växer nu upp en helt ny stadsdel i expansiva Habo.

– Från kommunens sida svarar vi för en förskola och skola. Dessutom ska vi uppföra en idrottshall där vi för närvarande väntar besked om bygglov, berättar Nermin Avdic, fastighetschef på Habo kommun. Idrottshallen blir en mycket viktigt resurs eftersom den kommer att användas både av skolan och av föreningar.

Stadsdelen kommer också att få kommersiella lokaler och flera restauranger. Bostäder kommer att uppföras både i form av flerbostadshus, radhus och kedjehus.

– En ny stadsdel behöver alla delar med både bostäder och verksamhet. Det är stimulerande att vara med i utvecklingen av Kärnekulla i vår expansiva kommun med rikt näringsliv och mycket låg arbetslöshet, säger Nermin Avdic.

F–6 skola

Förskolan får ett till två våningsplan med plats för sex avdelningar. Skolan kommer att byggas för åk F–6. Habo kommun har upphandlat Brixly AB som totalentreprenör.

– Vi ser mycket positivt på att få bygga förskolan och skolan. Det är ett stort uppdrag även för oss, säger Johan Lindahl, entreprenadchef hos Brixly.

Kommunens intention var ursprungligen att uppföra förskola och skola med stomme av trä. En första förfrågan visade dock att lösningen skulle bli för dyr. Vid förnyad förfrågan föll valet på stomme med pelare och balkar i stål och bjälklag i betong.

– I vårt uppdrag ingår att byggnationen ska certifieras enligt Miljöbyggnad nivå silver och med energiprestanda i nivå guld, fortsätter Johan Lindahl.

Initialt fanns tankar på att förskoledelen skulle ha solfångare på taket och en värmeackumulator i marken. Detta visade sig svårt lösa, särskilt som ett bra referensobjekt saknades. Detaljprojekteringen är visserligen inte klar, men det lutar åt att hela anläggningen kommer att anslutas till fjärrvärme.

– Däremot installeras solceller som ska svara för en del av fastighets-elen, avslutar Johan Lindahl.

Projekteringssamordning

På uppdrag av Brixly svarar D3 Projekt AB för projekteringssamordning samt installationssamordning av lås, larm och brandskydd. Företaget sköter även övergripande installationssamordning under byggproduktionen. Vid projekteringen arbetar konsulterna enligt BIM-koncept, med återkommande uppdatering av 3D-modellen.

– Min långa erfarenhet från byggproduktion på plats visade att det uppstår många luckor i de handlingar konsulterna lämnar. Med vårt robusta sätt att använda BIM och kontinuerligt följa upp projekteringsarbetet kan kostnaden för projektering minska med 20–25 procent, berättar Stefan Ekblom från D3 Projekt.

Företaget hade en särskild samordnare för 3D-modellen.

– Sedan har vi ansvar under hela byggprocessen, följer upp att produktionen motsvarar projekteringen, stödjer byggentreprenör och beställare, och är med ända till överlämnande, avslutar Stefan Ekblom.

Kärnekulla

Nybyggnad av förskola och skola i Habo

Tidplan: september 2021–augusti 2022

Byggherre: Habo Kommun

Totalentreprenör: Brixly AB

Arkitekt: Andrén Glimmervik Esplund Arkitekter AB

Kostnad: 161 miljoner kronor

Läs gärna mer via länken nedan om miljöcertifieringar av byggnader, stadsdelar, anläggningsprojekt och ett grönt hållbart samhällsbyggande;

Grönt Samhällsbyggande är en ny produkt och satsning från Stordåhd Kommunikation som kommer att under 2022 produceras med fyra nummer. Redaktör för det nya projektet blir Kjell Arne Larsson och finns intresse att på något sätt medverka, kanske förslag på redaktionellt innehåll, eller andra begåvade idéer går det bra att kontakta mig på;

jan.astrom@storkom.se