Librobäck ligger med närhet till naturen. Samtidigt finns service inom räckhåll och det tar bara tio minuter med cykel att nå stadskärnan.

Librobäck – dynamisk stadsdel i expansion

I och med bostadsrättsföreningen Normann blir HSB:s kvarter i Librobäck färdigställt. Innanför Börjegatan och Fyrisvallsgatan finns sedan tidigare brf Bröndbo som blev klart 2016 och brf Börjetull två år senare, i detta spännande bostadsutvecklingsområde i norra delen av Uppsala.

AV KJELL-ARNE LARSSON

– Med sitt både centrala och naturnära läge är brf Normann ett fint boende med det bästa från två världar, säger Sara Gustafsson, projektledare hos HSB. För den som önskar ett boende nära stadspulsen, men ändå med tillgång till naturupplevelser och friluftsliv erbjuder Librobäck den perfekta balansen.

Stadsdelen Librobäck har tidigare varit ett utpräglat industriområde. Allteftersom industrifastigheter har avvecklats och rivits i de södra delarna, har nya vuxit upp på jungfrulig mark i de norra delarna. Detta har gett plats för helt nya bostadsområden, dels Gjuteriparken i norra Luthagen där ett cementgjuteri hade sitt säte fram till milleniumskiftet, dels längs Fyrisvallsgatan. Idag finns här inom någon halv kilometer service i form av matbutiker, restauranger, kafé, gym, apotek och vårdcentral. Samtidigt finns närhet till naturen längs Fyrisån med promenadstråk och utegym, samt Stabbyskogen inom promenadavstånd.

Alla faser

Brf Normann erbjuder 93 lägenheter på 1–5 rum och kök i storlekarna 32–124 kvadratmeter, mestadels 2:or och 4:or. Planlösningarna varierar, med både rymliga och yteffektiva lägenheter. Med andra ord finns en lämplig bostad oavsett fas i livet. Lägenheterna är ljusa och har generösa balkonger. Här finns plats för möbler och allt det som sätter extra piff, som växer, lyktor och kuddar. Många balkonger är inglasade och vissa lägenheter har två balkonger.

Kvarteret har en modern arkitektur med retrokänsla. Då området runt brf Normann tidigare användes för industriverksamhet var det självklart att knyta an till platsens industrikaraktär. Exempelvis är fasaderna mot Fyrisvallsgatan av tegel, ett fasadmaterial som är starkt förknippat med äldre industrier. Mot Börjegatan är fasaderna putsade i varma färger som smälter väl in i kvarteret. Balkongerna är av korrugerad plåt med retroinspirerade rundade hörn. Det historiska arvet till trots så är det här moderna hus som håller över tid, både rent hållfasthetsmässigt och stilmässigt.

Hög standard

Lägenheterna har hög standard utan att vara extravaganta. Inredningen är noga utvald för att ha kvalitet och ge stil. Alla produkt- och materialval har kontrollerats gentemot databasen Byggvarubedömningen. Målet är hållbara material producerade med hänsyn till människor och miljö.

I vissa av lägenheterna finns möjlighet för tillvalsväggar som avdelar rum, exempelvis om familjen blir större eller behöver ett arbetsrum.

Alla lägenheter har öppen planlösning och stora fönster. Vissa lägenheter har kök med separat skafferi, badrum med separat tvättstugedel och dressing room i anslutning till sovrum. Förvaringslösningarna är mycket bra med klädkammare och skjutdörrsgarderober. Hallens garderob har dessutom ett smart källsorteringssystem.

Den väl skyddade innergården är en självklar samlingsplats för barn och vuxna, i kvarterets mitt. Här finns lekplats, sittgrupper, miljöstuga samt bil- och cykelparkeringar.

Certifierat

Brf Normann certifieras med Miljöbyggnad nivå Silver. Systemet har utvecklats av Sweden Green Building Council. Granskning av hållbarhetsprestanda görs av tredje part. Certifieringsarbetet underlättas om en Miljöbyggnadssamordnare anlitas, för Normann har det varit WSP som arbetat både för HSB och Peab.

HSB har alltid tillämpat Miljöbyggnad nivå Silver i sina nyproduktioner. Silver innebär att huset uppfyller högt ställda krav på bland annat hälsosam och behaglig innemiljö, att byggmaterialen inte innehåller något skadligt eller giftigt för människa och miljö, samt att byggnaden är energieffektiv.

– Miljöbyggnad har femton indikatorer och det kräver mycket att klara inte minst indikatorn för energianvändning. Här har vår totalentreprenör Peab gjort en stor insats för att åstadkomma ett energisnålt hus, säger Sara Gustafsson. Verifiering har gjorts av primärenergianvändningen, gentemot kraven i BBR och Miljöbyggnad Silver. Energianvändningen mäts sedan efter ett års drift och sedan följer vi kontinuerligt upp varje månad.

När det gäller energiaspekter kan nämnas att brf Normann har solceller på en del av taken. Därmed skapas ett lokalt bidrag till förnybar elproduktion.

Klimatanpassad betong

Själva huskonstruktionen är också framtagen med hänsyn till miljön. För stommen har klimatanpassad betong använts. Bjälklagen utgörs av plattbärlag som är pågjutna.

Husen har pelare i prefab betong. I vissa av lägenheterna är betongpelarna synliga, vilket blev fint och effektfullt.

Kuriosa.

Normann Bröndbo var en norsk flykting som byggde upp en egen industri från grunden, Bröndbos Kranbilar, i Norra Luthagen där HSB nu har byggt bostäder. Som kuriosa kan nämnas att Normann Bröndbo sparade på allt, sopsorterade och återvann, enligt devisen att det mesta kunde få nytt liv. Han skulle säkerligen ha uppskattat det smarta källsorteringssystem som ritats in i hallarna i brf Normann.

brf 54 Normann, nybyggnad, Uppsala

Tidplan: december 2021 – mars 2024