Österåker är en kommun med ett rikt friluftsliv. Föreningarna i kommunen har fått vara med och tycka till om multihallens utformning. Bild: Metod Arkitekter

Multihall ska locka till rörelse i Österåker

Många vill flytta till Österåker, en Stockholmskommun med stora ambitioner att växa. Nu vill Österåkers kommun skapa en ännu trevligare tillvaro genom att bygga en multiarena till sina medborgare och andra besökare.

Av Martina Nyhlin

– Österåkers multiarena är ett sätt av många på vilket vi som kommun möter den här tillväxten och den blir verkligen något utöver det vanliga, säger Michaela Fletcher (M), Kommunstyrelsens ordförande i Österåker.

En stor del av den framtida utbyggnaden i Österåker kommer att ske stationsnära i kommunens västra delar. Multiarenan har därför placerats i ett strategiskt läge nära Åkers-Runö station på Roslagsbanan. Den kommer att omfatta drygt 13 000 kvadratmeter för föreningsliv, tävlingar, skolidrott, möten, mässor och andra evenemang med en kapacitet för 2 300 samtidiga besökare. I anläggningens sex hallar, varav två fullstora, finns plats för en mängd olika idrotter, till exempel basket, bordtennis, cheerleading, friidrott, gymnastik, innebandy, klättring och trampolin. Det kommer även att finnas kafé, sociala ytor och mötesrum.

Byggherre i projektet är Armada Kommunfastigheter AB, Österåkers kommuns fastighetsbolag, Totalentreprenören IN3PRENÖR har kommit så långt i projektet att de nu har byggt ett tätt hus och håller på med installationer invändigt.

Multiarenan byggs i flera olika material. Väggar, pelare och takstolar i stora hallen byggs i limträ, inre kärnan i hallen är en tre till två våningars stålstomme med HDF-bjälklag. Fasaden är av plåtsandwichelement som kläs i träpanel.

Ett spännande moment i byggprocessen var att montera takstolarna. Efter att ett tak med underspända takstolar rasade i Tarfalahallen i Kiruna förra året har den typen av konstruktion frångåtts.

–I stället använder vi träfackverkstakstolar och de är enorma: de väger 18 ton styck. De kom i tre delar och fick skruvas ihop på plats och lyftas upp med kran. Att jobba med stora limträ- och fackverkskonstruktioner är förstås väldigt spännande, säger Thomas Bååthe, Armadas projektledare.

Utmaningar i projektet har varit att hallen är väldigt stor - drygt 13 000 kvadratmeter - och att få in alla de olika lokalerna med olika funktioner. Dessutom står byggnaden på gammal sjöbotten.

–Det har varit väldigt svåra grundläggningsförhållanden i det här projektet. I ena ändan av hallen var det berg och i den andra 14 meter lera. Det har vi löst genom att påla under själva byggnaden och genom att förstärka marken runt omkring för att minimera framtida sättningar, säger Thomas Bååthe.

Nybyggnad av sport- och rekreationsbyggnad i Österåker

Objektnamn: Multihall Husby 4:29
Byggplats: Näsvägen / Åkersberga