Byggprojektet Kymmendö i Farsta Strand ligger inom ramen för Stockholms Stadsmissions program för socialt hållbara bostäder. Målet är att huset ska ha en mångfald av hyresgäster och skapar trygghet för de boende. Bild: Kod Arkitekter

Ny form av socialt hållbart hyreshus i Farsta Strand

Hemlöshet förknippas oftast med vuxna personer som har missbruksproblem och sover på en parkbänk med allt de äger och har. Men dagens samhälle har förändrats och det blir allt vanligare med ”Pelle åtta år” som tillsammans med sin mamma besöker någon av Stockholms Stadsmissions öppna mötesplatser- och där det i kontakten visar sig att de har en otrygg bostadssituation. Detta fick Stockholm Stadsmission att tillsammans med byggentreprenören Wästbygg och arkitekterna på Kod Arkitekter att för drygt 1,5 år sedan starta ett projekt med socialt hållbara bostäder i stadsdelen Farsta Strand.

Av Kim Hall

– Vi är inget bostadsbolag men har jobbat med hemlöshet i många år och ser nu hur hemlösheten har ändrat ansikte. Patrik på parkbänken finns kvar men vi ser fler personer utan social problematik som saknar bostad. Trösklarna på bostadsmarknaden har blivit så höga att många hamnar utanför. Denna grupp bor trångt, betalar ockerhyror och hamnar ännu längre bort från bostadsmarknaden. Det skapar otrygghet för framför allt barnen, säger Pernilla Parding, områdeschef för Bostad Stockholm stadsmission.

Byggprojektet är en unik milstolpe på bostadsmarknaden och i Stockholms Stadsmissions historia. När Stockholms Stadsmission förvärvade en tomträtt i stadsdelen Farsta Strand var syftet att bygga 37 hyresrättslägenheter från ettor till fyra rum och kök i ett sju våningar högt punkthus och fyra marklägenheter i två plan i storleken cirka 100 kvadratmeter med fyra rum och kök och uteplats.

– Vi vill ha en mix av hyresgäster som är delaktiga i sitt boende och får social kontakt med sina grannar. Därför undersöker vi nu formen kooperativ hyresförening. Formen har funnits i Sverige tidigare men är mer vanligt förekommande utomlands, säger Pernilla Parding.

Svanen

Ett annat mål var att bygga kostnadseffektiva bostäder utan att tumma på produktkvaliteten. I februari 2023 sattes spaden i marken och i nuläget är grundplattan klar och prefabstomme med färdig ytterfasad monteras till punkthuset. Arbetet med att gjuta grundplattan till radhusen pågår och till skillnad från punkthuset så teglas fasaden på plats.

– I detta projekt finns det mycket som tilltalar oss som bolag. Bostäderna, som ska Svanenmärkas, byggs för ett bra ändamål. Det har tagit lite längre tid att få fram kostnadseffektiva lösningar som gör att ekonomin håller, men jag tycker vi har lyckats bra med det, säger Erik Lindholm, arbetschef på Wästbygg.

Köken är till exempel lite mindre men har alla funktioner och krav. Badrummen är utrustade med tvättmaskin och tumlare eller kombimaskin. Utemiljön tillhandahåller en lekplats och odlingsytor för de boende. Vissa lägenheter har balkong medan andra har fransk balkong.

./.

FAKTA I KORTHET