Ny simhall ska stå färdig 2024 i Örnsköldsvik

För närvarande byggs en ny simhall i centrala Örnsköldsvik. Den gamla rustas dessutom upp. Det första spadtaget togs i slutet av maj och simhallen slår upp portarna under sensommaren 2024.

Av Niclas Svensson

Det blir ett intressant digitalt intervjusamtal med Robert Lundgren, projektledare hos Örnsköldsviks kommun. Vi diskuterar allehanda spörsmål kring det pågående och spännande projektet med att uppföra en ny simhall i centrala Örnsköldsvik som kommer att fylla viktiga behov i kommunen.

– Det är förstås väldigt positivt för föreningsliv och allmänhet att vi nu är på gång med en ny simhall i Örnsköldsvik och vi hoppas kunna ha en invigning under sensommaren 2024, säger han.

Den nuvarande simhallen är från 1970-talet och upprustningsbehovet har länge varit stort. Den nya simhallen kommer att uppföras i anslutning till den befintliga simhallen Paradiset, där det blir en anslutande gångbro emellan. Under senare år har flera simhallar i regionen rustats, men nu är det alltså dags att lösa centralortens behov.

De föreningar som ägnar sig åt simsport och simträning och som återfinns i Örnsköldsvik har sedan länge efterfrågat en ny hall med ny bassäng, som både ska användas vid arrangemang av större simtävling och för ordinarie träningsverksamhet. Även för skolornas möjligheter att bedriva högkvalitativ simundervisning anses denna satsning på ny simhall vara synnerligen betydelsefull.

Den nya simhallen kommer att ha en smart och optimerad användning där flera olika aktiviteter inryms och platser där föreningsaktiva och ”vanliga” sim- och badentusiaster kan mötas.

Flexibel användning

Den nya simhallen kommer att vara en fristående byggnad som omfattar cirka 1100 kvadratmeter byggyta och som ansluter till den befintliga badanläggningen Paradiset. I de nya utrymmena ska inrymmas 25 meters simbassäng för träning och tävling samt utrymmen för publik och pausytor för aktiva. Den nya byggnaden kommer att vara tillgänglighetsanpassad.

Det byggs också en skywalk – en gångbro - som knyter samman äldre och ny hall med varandra.

Den nya hallen kommer också att ha en prägel av modernt träbyggande, vilket per automatik höjer byggnadens klimat- och miljöfördelar.

– Den nya simhallen kommer att vara tillgänglighetsanpassad och uppföras till betydande delar i träbyggnadsteknik, så vi får en modern simanläggning med en mycket god miljöprestanda, säger Robert Lundgren.

Fakta kring projektet

Paradiset AMERIKA 8