Svensk Fastighetsutveckling 1 2021

Nya numret av Svensk Fastighetsutveckling ute nu!

Hjälper byggbranschen att nå klimatmålen

Branschinitiativet för en klimatneutral bygg- och anläggningssektor i Malmö, ”LFM30” har nu lagt plattan för ett klimatpositivt byggande till år 2035. Målet ska nås med en ny metod för klimatbudget som går betydligt längre än nu föreslagen lagstiftning. Detta initiativ har i dagsläget 145 stycken medverkande aktörer från hela branschen där 37 stycken är byggherrar/beställare. Samtliga deltagare här förbinder sig att använda sig av sakliga åtgärder för att kraftigt minska utsläppen av växthusgaser på både företags- som projektnivå och även redovisa dessa resultat. För att trygga byggandet med den bästa tekniken har LFM30 tagit fram målgränsvärden för nyproduktion av projekt som flerbostadshus, småhus och lokaler. Parallellt arbete pågår för renoverings-, ombyggnads- och tillbyggnadsarbeten på befintliga byggnader och anläggningar. Målgränsvärdena spelar en betydande roll i LFM30:s nya metod för klimatbudget som omfattar fem steg. Metoden inkluderar både byggnader och anläggningar, både existerande som de nyproducerade. Det övergripande målet är att nå ett klimatneutralt byggande år 2030, och klimatpositivt byggande 2035. Nämnas ska också att LFM30:s åtagande är markant hårdare än lagen om den befintliga klimatdeklaration för nya byggnader som börjar gälla från januari 2022. Här går LFM30 längre än de olika miljöcertifieringssystem som finns av byggnader med definierade målgränsvärden. Boverket har föreslagit att gränsvärden ska införas först år 2027 som kommer också att behöva gå över till representativa klimatdata för byggmaterial, detta i istället för konservativa som just nu föreslagits. Den lagstiftade klimatdeklarationen innehåller heller inte alla byggdelar, vilket är ett krav inom LFM30. Här kan man ju hoppas att detta arbete med LFM30 kan inspirera andra branschaktörer i övriga Sverige och kanske få dessa att komma en bit på vägen.

I nu aktuellt nummer kan man läsa om att i många fastigheter i Sverige som drivs av små fastighetsägare eller bostadsrättsföreningar kan behöva experthjälp för att klara av de problem de ställs inför. Fastighetsägarna erbjuder därför tjänster där de guidar fastighetsägare att vidta rätt åtgärder för att utveckla sina fastigheter. Att smart solcellstak ger trygg parkering, i parkeringshuset Druvan i centrala Linköping har nyligen ett sådant tak färdigställts. Ett stambytesprojekt är jobbigt, och ännu jobbigare blir det med ständigt ringande telefoner och trappuppgångar som tapetseras med informationslappar, nu finns digitala verktyg för att effektivisera processen. Nytänkande lösningar ska snabba på renoveringstakten och när många ska renovera sina fastigheter samtidigt är det onödigt att uppfinna hjulet många gånger. Det är grundtanken i ett arbete där Sveriges Allmännytta, HBV och Sustainable innovation tar fram smarta renoveringsidéer som kan skalas upp.

När 8 000 lägenheter ska åtgärdas på 10–15 år och målet är att hyresgästerna ska stanna kvar i området gäller det att jobba effektivt. Att göra det som är nödvändigt, och inte mer, har blivit Botkyrkabyggens melodi. Och det uppskattas av hyresgästerna. Detta och mycket mera kan ni ta del av i Svensk Fastighetsutvecklings första nummer för året.

God läsning,