När det gamla motorhotellet revs öppnade det möjligheten för byggnation av den nya kontorsbyggnaden. Bild: Archus Arkitektur

Säterbostäder flyttar in i nytt kontorshus

I oktober 2023 hoppas Säterbostäder kunna flytta in i sitt nya efterlängtade kontorshus. För det kommunala bostadsbolaget innebär det att både driftpersonal och kontorspersonal hamnar under samma tak samt att det blir plats för el och VVS-lager i byggnaden.

AV KIM HALL

– PLACERINGEN ÄR PERFEKT för oss, precis vid infarten från Riksväg 70. Här bygger vi en modern kontorsbyggnad om cirka 1000 kvadratmeter i två plan med 24 kontorsplatser, två konferensrum och ett konferensrum för uthyrning till kommunen samt reception i bottenplan, säger Birger Eklund, byggprojektledare i Säterbostäder.

När det gamla motorhotellet revs öppnade det möjligheten för byggnation av den nya kontorsbyggnaden. Ellinor Fredriksson, vd för Säterbostäder, och byggprojektledare Birger Eklund var på plats för att ta det första spadtaget.

Runt omkring Säter finns ett antal industrier och gruvor. Med en och en halv timmes tågresa till Stockholm har Säter blivit den perfekta pendlarorten. Miljön är vacker och med ombyggnationen av spåren, som Trafikverket och Banverket nu genomför, kommer attraktionen till Säter bli ännu större, förutspår kommunen och Säterbostäder.

– Vi är en växande kommun med stor efterfrågan på lägenheter. Vi har drygt 2500 i bostadskön varav cirka 400 är aktiva. Förra året hade vi ett hundratal nya som flyttade in. Vi har totalt 1100 lägenheter och väldigt få lokaler. Kommunen håller dessutom på med att bygga ett särskilt boende med 74 platser, en fastighet som vi sedan kommer att förvalta, berättar Birger Eklund.

Byggprojektledare Birger Eklund och Ellinor Fredriksson, vd för Säterbostäder, tog det första spadtaget för den nya byggnaden som uppförs strategiskt vid infarten från Riksväg 70.

Miljöbyggnad

I dagsläget har Säterfastigheter sin personal på två olika platser i kommunen. Den gamla kontorsbyggnaden från 1800-talet där administrationen nu sitter, kommer att säljas.

Den nya kontorsbyggnaden får ett modernt arkitektoniskt utseende, formgiven av Archus Arkitektur. Totalentreprenaden innehas av Dala Byggsamverkan.

Byggnaden blir en träkonstruktion med korslimmat trä från Setra som stomme. Fasaden är dynamiskt utformad med grå fasadtegel nertill och träpanel i samma grå kulör ovanför. Taket går upp som i en spets i ena hörnet vilket ger en lyftande effekt.

– Vi energi-klassificerar enligt miljöbyggnad silver och kommer att ha solceller på taket och fjärrvärme från Hedemora Energi. På fastigheten bygger vi parkeringsplatser med ett antal laddstolpar för elbil. Besöksparkeringen blir utanför tomten, avslutar Birger Eklund.