Vega skola och aktivitetshus ligger i Vegastaden – ett nybyggt område strax söder om Stockholm nära Vega pendeltågsstation. Bild: C.F. Møller Architects

Skola- Stockholms hetaste byggprojekt

Ett av de hetaste byggprojekten just nu i Stockholm är Vega skola som ska stå klar till skolstart hösten 2023. Det unika med skolan är att den samordnar, inte bara undervisning, utan också idrott och ett aktivitetshus för att få så många brukare som möjligt att utnyttja lokalerna. Politikernas vision är ett hus som används dygnet runt och alla veckans dagar.

Av Marie Louise Aaröe

– Det gäller att hitta funktioner som man kan få flera användningsområden till, säger Eva Lagerström, projektledare på det kommunala bolaget Tornberget Fastighetsförvaltning AB i Haninge, till Svensk Byggtidning om projektet.

De estetiska lokalerna och slöjdlokalerna som används i undervisningen ska kunna hyras ut. Även hemkunskap och klassrummen för bild kan vara intressanta att hyra av föreningar. Skolbiblioteket samordnas i det allmänna biblioteket och en fritidslokal för de äldre barnen kommer att finnas liksom ett café som kommer att vara tillgängligt för allmänheten. Det ska även finnas möjlighet för övernattning under sommarlovet för idrottsföreningar och dess ungdomar.

Eva Lagerström är projektledare på Tornberget Fastighetsförvaltning AB i Haninge. Bild: Tornberget Fastighetsförvaltning

– Det är lokalförsörjningsenheten som är beställare och flera avdelningar inom kommunen är engagerade i projektet, exempelvis kultur-, fritids- och utbildningsförvaltningarna som ska samsas om lokalerna.

På plan tre byggs en fullskalig idrottshall med läktare, vilket var den största utmaningen med tanke på ljud.

– Vi har lagt ner ett stort arbete genom att ifrågasätta vad som kan göras annorlunda, ändra på något och vrida och vända på varje krona. Allt detta har vi gjort tillsammans med vår kund och alla underentreprenörer, även de som ska använda byggnaden, säger Karl Sköld, projektchef på Bygg Dialog AB.