Husen byggs varierat och i olika höjd. Väggar och bjälklag prefabriceras i K-Fastigheters egna fabriker. Bild: Carlstedt Arkitekter AB

Strängnäs växer med varierad bostadsarkitektur

Strängnäs är en expansiv kommun som är i stort behov av nya bostäder. Genom att bygga hyresrätter för egen förvaltning bidrar såväl det lokalt ägda Kilenkrysset och det snabbt expanderande K-Fastigheter till utvecklingen av kommunen och en blandad bebyggelse.

Av: Mikael Hedlund

Fastighetskoncernen Kilenkrysset har länge ägt ett markområde i Strängnäs i Mälardalen. Marken är lokaliserad lite mer än en kilometer från Strängnäs centrum med sin tågstation som möjliggör pendling till Stockholm såväl som Eskilstuna. Området som nu ska bebyggas med hänsyn till den omgivande miljön är också nära Mälaren.

- Vi arbetar med gestaltningsprogrammet framtaget med detaljplanen och försöker lyfta fram de efterfrågade kvalitéerna i området för att skapa ett dynamiskt och attraktivt område, säger Ove Nilsson, byggprojektchef på Kilenkrysset.

Utvecklingen av bostadsområdet ska ske tillsammans med K-Fastigheter i det gemensamt ägda bolaget K-Fast Kilen AB. Området omfattar cirka 32 000 kvadratmeter där det planeras för omkring 350 hyreslägenheter i K-Fastigheters egenutvecklade koncepthus, Punkt- och Lamellhus. Väggar och bjälklag prefabriceras i K-Fastigheters egna fabriker varav en finns i just Strängnäs.

Utvecklingen av bostadsområdet i Strängnäs sker tillsammans med K-Fastigheter i det gemensamt ägda bolaget K-Fast Kilen AB. Bild: Carlstedt Arkitekter AB

- På lamellhusen arbetar vi med kulörer i jordad skala i grått och omättat gul puts som omgivs av detaljer i tegel i mörkgrått, kombinerat med indragna entréer med bruna nyanser, för att skapa en tydlig arkitektur. De större lägenheterna på varje plan får indragen balkong, säger Johan Into, regionchef Bygg Öst, K-Fastigheter.

Punkthusen som planeras i området kommer att bli mer kulörta i sitt uttryck och för att skapa livfulla detaljer i sockelvåningen, formgjuts betong i olika mönster.

– Vår utgångspunkt är att skapa ett kvarter med ett sobrare intryck från gatan och ett mer lekfullt intryck från parken.

Tanken är att få en blandad stad med höga arkitektoniska värden genom att bygga varierat och i olika höjd. De högsta husen blir knappt 14 meter höga och husen kommer att utrustas med solceller på taken.

– Projektet är uppdelat i två etapper varav den första etappen är i pågående projektutveckling i bygglovsskedet. Den första etappen planeras att innehålla cirka 174 hyreslägenheter. Med hänsyn till den pågående processen håller vi i nuläget förväntad tidplan. Efter beviljade bygglov planeras projektets genomförande i mer detalj, avslutar Johan Into.

FAKTA I KORTHET

Nybyggnad av bostäder i Strängnäs