En riktigt klassisk skola med högt i tak och stora fönster, det är vad Turbinen vill skapa i Tungelstas nya stadsdel. Bild: Brunnberg & Forshed

Turbinen bygger en ”gammal hederlig skola”

Kronan på verket i Tungelstas nya stadsdel. Det blir nya Lillgårdsskolan när den står klar i Tungelsta utanför Stockholm. Skolan som ska nyttjas av privata skolföretaget Jensen byggs i en klassisk stil för att passa in i området.

Av Martina Nyhlin

– Jag är själv uppvuxen i Tungelsta och gick i Tungelstaskolan. Det är väldigt roligt att kunna utveckla området där jag vuxit upp, det känns bra att bygga på hemmaplan, säger Trotte Cederflod Engström, Vice VD på bygg- och fastighetsbolaget Turbinen.

Trotte Cederflod Engströms familj har en hästgård med travbanor och hästklinik som går ända in mot samhället i Tungelsta och har sedan 2014 utvecklat den marken i två etapper. De har tagit fram detaljplanen själva ihop med kommunen och byggt allt inom planen: radhus, äldreboende, förskola och hyreslägenheter. Lillgårdsskolan avslutar den första etappen.

Lillgårdsskolan blir en F-6 skola för ca 400 elever. Den blir 3 500 m² stor och kommer ligga centralt, nära både pendeltågstation, ridskola, skog och natur.

– De bostäder vi byggt i området har en klassisk stil så vi har tänkt så även när det gäller skolan. Den är lite som man tänker sig en gammal skola, med stensockel, putsfasad, stuckaturer och stora fina spröjsade fönster - en klassisk skolbyggnad, helt enkelt, säger Trotte Cederflod Engström.

Att Jensen har ett speciellt skolkoncept har också bidragit till skolans utformning, i inredningen och stilen på byggnaden.

VST-stomme

Skolan byggs i VST-stomme, alltså formelement som levereras färdigarmerade med installationer och allt från fabriken till arbetsplatsen för montage. Systemet kompletteras med plattbärlag i betong och allt gjuts sedan samman med självkompakterande betong.

– Fördelarna med systemet är att det är effektivt att ha så mycket förberett innan vi börjar montera. När vi gjuter ihop elementen på plats så blir det så tätt det kan bli, vi får i princip passivhusstandard automatiskt när vi gör en så tät konstruktion. Vi miljöcertifierar inte skolan, men skulle kunna göra det, eftersom vi har så bra energivärden, säger Trotte Cederflod Engström.

Etapp två

Turbinen fastigheter har historiskt främst byggt kommersiellt, bland annat många industrifastigheter i Jordbro, men bygger nu allt mer bostäder och andra lokaler. Företaget har också byggt Rudanskolan, som blev klar för ett år sedan.

– Den var helt annorlunda mot Lillgårdsskolan, den var modern i sin stil och helt rund, som en munk, säger Trotte Cederflod Engström.

Nästa steg efter skolan blir att utveckla etapp två i området.

– Då bygger vi 450 lägenheter och en idrottshall, förskola och butiker.

Nybyggnad av skola i Tungelsta Haninge

Tidplan: November 2020 till juni 2022