Västerbrons i ny effektfull belysning som stockholmskt landmärke från alla håll.

Västerbrons landmärke i ny belysning från långt håll

Skymningen hade sänkt sig över Stockholm och stora snöflingor föll från en blåsvart januarihimmel. Efter flera år i mörker tändes klockan 17.00 igår onsdag den nya, mjuka, vita belysningen på Västerbrons bågar över Riddarfjärden mellan Södermalm och Kungsholmen.

– Jag tycker att det är en fantastiskt vacker bro som är värd att lyftas fram!

Det sade ansvarig ljusdesigner Anna Waernborg som från Kungsholmssidan på Norr Mälarstrand – efter trafikborgarådet Daniel Helldéns inledning – var den som på sin dator premiärtryckte på Västerbrons ljusknapp.

Den nya belysningen lyser upp brons fasad och eleganta bågar både öster ut in mot Slussen och Gamla Stan och västerut mot Essingeleden och Mälaren. Med modern LED-teknik som, enligt Stockholms stad och Trafikkontoret, ”uppfyller dagens krav på både miljö, energieffektivitet, skönhet och trivsel.”

– Det viktiga är att lyfta fram Västerbron som ett landmärke. Så att du kan se bron från långt håll. Själva ljussättningen bygger mycket på att lyfta fram den funktionalistiska arkitekturen, förklarade Anna Waernborg för Svensk Byggtidning vid belysningsinvigningen från träbryggan vid Norr Mälarstrand.

Västerbrons gamla belysning har under en rad år inte varit i drift på grund av underhållsproblem.

Den nya belysningen lyser upp brons fasad och bågar under dygnets mörka timmar. Årstidernas växlingar och tid på dygnet styr varierande intensitet i ljus och färgnyanser.

Upplyst landmärke

Ljusdesigner Anna Waernborg och Trafikkontoret Stockholms stad har prioriterat hur den nya belysningen på långt avstånd återger Västerbron.

Så att bron med sina imponerande brobågar kommer till sin rätt som ett upplyst och effektfullt landmärke i Stockholm.

Synligt från olika håll och under dygnets mörka timmar alla årstider året runt.

Västerbron invigdes år 1935 och är med sina 602 meter Sveriges längsta bågbro i stål. Den sträcker sig över Långholmen och Riddarfjärden mellan Södermalm och Kungsholmen i centrala Stockholm.

Av Thomas Andersson