Gedigna material som granit och trä har använts och byggnaden har hållbarhet och miljö i fokus. Bild: FE Arkitekter AB

Västra Kapellet i Söderhamn blir en utökad, modern begravningsverksamhet för alla

Väster om Ulrika Eleonora kyrka i Söderhamn står nu nybyggda Västra Kapellet på sin plats. Det är en icke-religiös byggnad som ska fungera som en del av begravningsverksamheten i kommunen, och som ska fungera för alla dem som tillhör något trossamfund – och även för dem som inte gör det. I början av 2022 invigdes den intressanta byggnaden.

Av Niclas Svensson

I mars 2021 påbörjades byggprojektet som skulle bli det nya Västra Kapellet och som kommer att tjänstgöra inom en utbyggd begravningsverksamhet i Söderhamn. Totalt omfattar byggnaden 650 kvadratmeter och här finns förstås rum för begravningsceremonier, ett så kallat bisättningsrum, ett kylrum samt ett ”lastningsrum” avsett för de bilar som används vid begravningar. I byggnadens finns också pausrum och omklädningsrum för tjänstgörande personal.

Svenska kyrkans uppdrag

Bakgrunden till Västra Kapellet är att Svenska kyrkan har ett nationellt uppdrag att svara för begravningsverksamheten. Det är i grunden en verksamhet som styrs av lag och omfattar alla – det handlar om såväl de som tillhör något trossamfund som de som inte gör det. Verksamheten finansieras genom att alla betalar in begravningsavgifter.

Inom Söderhamns kommun återfinns Söderala pastorat, Norrala-Trönö församling och Söderhamn-Sandarne församling. Dessa tre organisationer inom Svenska Kyrkan har ansvar för sin del av begravningsverksamheten i kommunen.

Utvecklingen är sådan att allt fler bland kommuninvånarna i Söderhamns tillhör ett trossamfund som inte är kristet eller inte tillhör något samfund alls. Detta har skapat behov av en ändamålsenlig, ”ickekonfessionell” byggnad avsedd för begravningsceremonier som inte är gudstjänster i Svenska kyrkans ordning. På så sätt är byggnaden särskilt intressant, när den ändå har prägeln av andakt och vördnad.

–En både spännande och intressant byggnad som vi är stolta och tacksamma över att ha fått medverka till att förverkliga, säger Tomas Wintherflykt hos FE Arkitekter.

I början av 2022 invigdes en intressant ickekonfessionell byggnad för begravningsverksamheten i Söderhamn. Bild: FE Arkitekter

Hållbarhet i fokus

I Söderhamn-Sandarne församling har tankarna på att bygga en ny anläggning – ett rum för begravning med nödvändiga servicelokaler – funnits under några år och hösten 2019 tog planerna form, projekteringen inleddes.

Gedigna material som granit och trä har använts och byggnaden har hållbarhet och miljö i fokus. Byggnadens tak täcks av sedum och även solceller som en del av en hållbar energilösning med bergvärme och som sammantaget innebär lägre energikostnader. Anders Löfstrand hos FE Arkitekter i Söderhamn har i samarbete med Arne Nilsson Design haft uppdraget från församlingen i Söderhamn-Sandarne att utforma och gestalta byggnaden. Bygg-Bengt Produktion har fungerat som projektets generalentreprenör.

– Ja, det har onekligen varit ett inspirerande projekt att jobba med och det är gediget byggt och med hållbarhet i fokus, säger Pär Söderberg hos Bygg-Bengt Produktion.

Fakta om projektet

Byggherre: Svenska kyrkan i Söderhamn-Sandarne

Arkitekt: FE Arkitekter i Söderhamn, Anders Löfstrand i samarbete med Arne Nilsson Design.

Byggentreprenör: Bygg-Bengt Produktion AB