Projektledare Pye Seaton, Stockholms stad Fastighetskontoret, vid renoverade och tillbyggda Zinkensdamms IP på Södermalm i Stockholm. Bild: Peter Nordahl

Zinkensdamms Idrottsplats öppnar med miljövänliga kylaggregat och ny tälthall

Renoverade löparbanor, energisnåla kylaggregat och ny tälthall. Hösten 2020 öppnar åter Zinkensdamms Idrottsplats på Södermalm i Stockholm successivt för vintersport och andra idrottsgrenar.

– Det är tre projekt som pågått samtidigt med olika avslutningstider, rapporterar projektledare Pye Seaton oktober 2020 till Svensk Byggtidning.

Av Thomas Andersson

Zinkensdamms IP ligger på Södermalm i Stockholm. Vintersäsongen 2018/19 dömdes idrottsplatsens ishall ut och revs på vårvintern av säkerhetsskäl. I samband med det stängdes hela idrottsplatsen av för även andra omfattande renoverings-, förnyelse¬- och ombyggnadsarbeten.
Med bland annat upprustade löparbanor, nytt konstgräs och inte minst en ny ishall öppnar Zinkensdamms IP igen successivt hösten 2020. För ishockey, konståkning, bandy och andra idrotter.

– Det har också gjorts iordning en längdhoppsgrop, berättar projektledare Pye Seaton, Stockholms stad Fastighetskontoret.

Den nya ishallen är närmare bestämt en tälthall och ses som en tillfällig lösning i väntan på en på sikt permanent inomhusanläggning.
Jämfört med den förra vintern rivna hallen har den nu resta tälthallen en läktare för 120 personer, ett nytt ljudsystem och återbyggda avbytarbås.

– Det kommer också att bli en kafédel här inne. Det har det inte varit tidigare.
Tälttaket på 70 gånger 40 meter och 7 meters takhöjd täcker också ett förrådsrum.
Ishallen öppnar under senare delen av december 2020.

Nytt teknikrum
Det som inte syns på utsidan är att idrottsplatsen vid Ringvägen på västra Södermalm också får ett nytt teknikrum. Här är hela den nyinstallerade kylanläggningen placerad. Med aggregat för isproduktion utomhus för såväl allmänhetens åkning och bandypistens is som till ishallens hockeyrink och konståkning.

– Byter du ut installationer som har stått i flera år till dagens så är det här så klart mer energisnåla och miljövänliga maskiner, säger Pye Seaton.
Ett annat miljömässigt plusvärde är att returvärmen från kylproduktionen används. Till att i två smältgropar smälta is och snö från idrottsplatsens regelbundet plogade och skrapade isbanor.

– Sedan åker det ut som vanligt dagvatten. Istället för att ligga som ett upplag av snö inne på idrottsanläggningen. Det tar ju upp rätt mycket yta.

Zinkensdamms idrottsplats invigdes den 18 maj 1937 med en fotbollsmatch mellan Reymersholms IK och Djurgårdens IF. Idag är ”Zinken” på Söder kanske mest känd som Hammarbys hemmaplan i bandy.
Arkitekt Paul Hedqvist, som bland mycket annat ritat Västerbron och DN-skrapan i Marieberg, gestaltade även Zinkensdamms IP på Södermalm.

FAKTA I KORTHET:
Tälthall, ispist, kylanläggning, smältgrop med mera, Zinkensdamms IP Södermalm, Stockholm.
Tidplan: april 2020 – december 2020
Byggherre: Stockholms stad Fastighetskontoret