Nordiska Projekt nr 2 2022.

Nytt nummer av Nordiska Projekt

Sveriges framtida elförsörjning

Energifrågan har blixtrat till som en av de mest intressanta inför det kommande valet i september. Men frågan om vilka kraftslag Sverige ska satsa på blir mer och mer polariserad. I en ny opinionsundersökning från WSP framgår det att svenskarnas inställning till olika kraftslag är kluven. Undersökningen visar att nästan 8 av 10 (77%) svenskar är bekymrade för Sveriges framtida elförsörjning. Mest positiva är vi tydligen till solenergi och minst positiva till kraftvärme där inställningen till de olika kraftslagen kan bero på okunskap. Det föreligger bevisligen en stor okunnighet kring kraftvärmen, vilket kanske inte är så märkligt med tanke på kraftvärmens blygsamma roll i mediala och politiska diskussioner. Solkraften sticker ut som det svenskarna är mest positiva till, samtidigt som det är det kraftslag vi har minst av i Sverige, en procent av Sveriges elproduktion kommer från sol.

Cirka 8–10 procent av elen i Sverige kommer från kraftvärme, el som produceras samtidigt som fjärrvärme i kraftvärmeverk. I takt med att elsystemet förändras blir kraftvärmen allt viktigare, inte minst då den gör det möjligt att producera planerbar och lokal el. Detta förstärks med utfasningen av ett antal kärnkraftsreaktorer. Generellt är svenskarna positiva till att bygga ut energiproduktionen, framför allt sol-, vatten- och vindenergi. Däremot är det få som vill ha produktionen i närheten. Minst populärt är det att bo nära ett kärnkraftverk. Endast 31 procent kan tänka sig det, därefter kommer återigen kraftvärmen med 33 procent. Flest kan tänka sig att bo nära en solcellspark, där 65 procent av svenskarna är positiva. Hela energifrågan är komplex och har blivit mer politiserad eftersom energiomställningen och effekterna vi ser av den väcker stor opinion.

I aktuellt nummer kan man läsa mer om KIWA:s Skogsindustridagar, Expansion Obbola hos SCA, Astra Zeneca som investerar årligen cirka 1-1,5 miljarder kronor till sina anläggningar i Sverige. ”Datadrivet underhåll i världsklass”, Funäsfjällen som får nytt avloppsreningsverk, milstolpe på väg mot framtidens avloppsrening och Kungsbacka kommun som har tecknat ett avtal om utbyggnaden av Hammargårds reningsverk.

God läsning,

Läs gärna aktuellt nummer via länken nedan,