Bygga Brf nr 5 2019

Nya numret av Bygga Brf nr 5 2019 ute nu!

Fortsatt uppåt för bostadsrätterna

Julen är strax här och bostadsmarknaden fortsätter att vara stark och solid. I den senaste statistiken från Svensk Mäklarstatistik visas att bostadsrättspriserna ökade med 1 %.

Som vanligt ökade bostadsrätterna mest i Stockholmsområdet, i Stor-Stockholm ökade priserna med 2 % allt medan de var konstanta i de centrala delarna. Tittar man på Stor-Göteborg och i centrala Malmö var priserna oförändrade. I centrala Göteborg och Stor-Malmö kan man se en nedgång på minus 1%. Ser man på marknaden på det hela taget så har utvecklingen med att antal försäljningar fortsatt. Under oktober månad såldes 3 % mer bostäder i förhållande till samma period 2018. Ser man på året nu har ökningen varit 4 % på sålda bostäder.

Det är inte helt överraskande att marknaden fortsätter vara stabil med ytterligare uppgång på bostadsrätterna under de senaste månaderna. Det som vi kan se som sticker ut är att Stockholmsområdet ökar mer och med besluten vi tar del av när det gäller oförändrade boräntor som fortfarande är låga kommer det inte vara några kraftiga förändringar framåt.

Med denna statistik alltså fortsatt lite medvind för bostadssäljarna och där säljarna förstärker sitt knappa övertag på vår bostadsmarknad. Stockholm, Göteborg och Malmö går vanligtvis i bräschen där utvecklingen brukar ge sig till andra delar av landet. Faktorer som bostadsbrist, flyttandet och låg ränta bidrar så klart till hög efterfrågan samtidigt som osäkerheten kring konjunktur och faktorer i vår omvärld kan eventuellt påverka åt andra hållet. Trenden är likväl att de positiva faktorerna väger över just nu.

God läsning,