Stordåhd Kommunikation utökar med en ny tidning - Fokus Certifieringar & Bedömningssystem / Allt i nya tidningen ”Grönt Samhällsbyggande 2022”

Pressmeddelande -

Som en uppföljning av den bilaga som producerades nyligen har vi nu tagit beslut att i samband med det minst sagt stora intresset och mottagandet av Grönt Samhällsbyggande så kommer vi att under 2022 producera och distribuera denna bilaga som en egen produkt. Alltså som en egen tidning och planer finns redan nu för att bygga upp en egen sajt och nyhetsbrev för tidningen. Detta blir då företagets femte tidning och sjunde sajt. Bilagan distribuerades både som print och e-tidning i våra sociala och digitala kanaler. Den toppar all vår statistik som mest läst och har högsta antalet visningar/klick i alla våra kanaler. Bara på Mynewsdesk har bilagan över 8 000 visningar just nu. "Grönt Samhällsbyggande" kommer att komma ut med fyra nummer under 2022 med ett ännu mer spännande och intressant läsvärt grönt samhällsbyggande innehåll. Redan nu är innehållet planerat och klart för det första numret som kommer ut under februari månad.

Certifieringssystemen uppdateras återkommande med nya versioner, vi följer upp dessa och (för BREEAM, CEEQUAL och LEED) anpassningar till svenska förhållanden. Till exempel ska CEEQUAL uppdatera Term Contracts till Operation & Maintenance.

Vi kommer att presentera case och vilka externa digitala verktyg (från SGBC, IVL med flera) och egna mallar/checklistor som används.

Case förslag: LEED Gamlestads torg Göteborg, Serneke och Platzer; Citylab översiktsplan Västerbro, Lunds kommun; Citylab Flemingsbergsdalen, Huddinge kommun, Fabege, WSP; Citylab Albano, Stockholm, Akademiska Hus.

Även case som visar hur arkitekter och byggkonstruktörer jobbar med certifiering och bedömning. Miljöbyggnad, återcertifiering av redan certifierade projekt enligt version 3.

Hur görs en Livscykelanalys LCA? ISO-standarder, digitala verktyg och råd? Hur görs en klimatdeklaration? Boverkets hjälpmedel. Återanvändning; ordet "rivning" avvecklas och ersätts med "demontering", även här pedagogiskt med presentation av aktuella case. Presentation av en återvinningsarkitekt och en återbruksinventerare. Kommande förändringar i BBR och PBL, konsekvenser för SGBC. Harmonisering av skärpt BBR. Hur realistiskt är målet NollCO2? Vi lyfter en expert från WWF angående ekologiska fotavtryck och städer. SGBC:s strategi för nedtrappning av växthusgasutsläpp till 2045. Vilka kolsänkor får användas? Biokol? Nytt GHG-protocol och konsekvenser för certifieringssystemen.

Bedömningssystemen; dessa återkommer ständigt med nyheter och uppdateringar. Senaste uppdateringar av krav på frihet från kemikalier enligt REACH-direktivet, SIN-listan (Substitute It Now) och Kemikalieinspektionens prio-lista. Vi bevakar samtidigt bedömningssystemen och dessutom lyfter vi arbetet när det gäller att ta in data från EPD:er m.m. Vi kikar på CEEQUAL som framförallt är något för vår tidning Dagens Infrastruktur där detta publiceras också. Med CEEQUAL går det att certifiera allt från avloppsreningsverk till racerbanor.

Vi satsar på att stort lyfta fram och uppdatera det mesta kring arbetet med certifieringssystemen jämte de bedömningssystem som finns. En uppdatering av denna snåriga djungel. Certifieringar säkerställer att hållbarhetsfrågorna blir belysta i hela arbetsprocessen. De ger möjlighet till gröna lån och finansiering och är en tydlig kvalitetssäkring av byggprojekten. Det byggs förtroende för varumärket och ökar samtidigt efterfrågan från hyresgäster och investerare. En vinst för både bolagen, samhället och miljön. Hållbarhet ligger inom samhällsbyggande fortsatt högt på agendan för både bygg- och fastighetsföretag samt inom offentlig verksamhet och stadsplanering. Vi ser nu ett tydligt ökat intresse för hållbarhetscertifieringar och gröna investeringar. Intresset för hållbarhetsfrågor och gröna certifieringar inom samhällsbyggnadssektorn ökar. Idag är hållbarhetsarbetet inte någonting som görs vid sidan av, utan är en del av helheten. Att arbeta hållbart är att riskminimera. Inför 2022 står taxonomin högt på agendan inom samhällsbyggnadssektorn. EU:s nya taxonomi är ett verktyg som klassificerar vilka investeringar som är miljömässigt hållbara. Syftet är att säkerställa att finanssektorn får gemensamma riktlinjer för vilka investeringar som ska få kallas gröna. Det arbetas nu med att harmonisera certifieringarna mot den nya EU-taxonomin.

Vi tar även upp miljöcertifierade byggprojekt som både projektstartats och ligger i planeringsstadiet. Just nu finns det i Sverige över 132 stycken planerade byggprojekt, med uppskattad byggstart inom 24 månader som kommer att bli miljöcertifierade. Det sammanlagda projektvärdet och byggkostnaden för dessa hållbara och certifierade byggprojekt är ca 30 miljarder kronor. Dessutom har det redan byggstartats över 300 miljöcertifierade hållbara byggprojekt under 2020/2021 (sept.), till ett värde av cirka 50 miljarder (källa Byggfakta). Vi kan se ett klart ökat intresse för hållbart byggande. Hållbart byggande med certifiering känns mer och mer som ett naturligt inslag i vårt byggande. Något som fler och fler kommer att bry sig om och som beställarna kommer att efterfråga i allt högre utsträckning. Även om det snart i viss mån kanske blir en ren hygienfaktor att bygga hållbart tror vi ändå att många är beredda att betala lite extra för det. För de företag som utvecklar byggmaterial och lösningar för hållbart byggande gäller det att snabba på med produktutvecklingen och även lyckas sprida informationen till relevanta beslutsfattare hos byggherrar, arkitekter, konstruktörer, byggare och installatörer med flera. Där finns en stor potential att ta marknadsandelar nu, inte minst då många byggherrar vill bygga hållbart och redan planerar att bygga hållbart och miljöcertifierat i kommande projekt!

Ska nämnas också att Grönt Samhällsbyggandes alla nummer och artiklar även kommer att distribueras stort i våra digitala och sociala kanaler, svenskbyggtidning.se, svenskfastighetsutveckling.se, byggastockholm.se, dagensinfrastruktur.se, tidningarnas digitala nyhetsbrev, ISSUU, Facebook, Linkedin och inte minst läggas upp i vårt nyhetsrum på Mynewsdesk. I samband med detta når vi en avsevärd räckvidd för denna publikation. Vi kommer i första hand bygga upp annonseringen med ett antal exklusiva placeringar inom olika områden och begränsar antal medföljande företag/annonsörer som i mesta möjliga mån bokar upp detta med årsbok. Förhållandet mellan det redaktionella och annonser kommer att vara cirka 70% red – 30% annons, allt för att bygga upp läsvärdet. Tidningen kommer att produceras med minst 48+4 sidor.

Mottagare och läsare i tidningens målgrupp är bland andra byggherrar/beställare, projekt (ej startade men beslutade projekt, 6–24 mån), fastighetsbolag (allmännyttan/privata, brf), byggorganisationer, byggentreprenörer, konsulter såsom arkitekter, el, vvs, vs; entreprenörer såsom el, vvs, mark, kommuner och statliga verk, FoU, högskolor. Tidningen distribueras till namngivna beslutsfattare bland annat vd, miljö- och hållbarhetsansvariga, inköpschefer, projektledare, upphandlingsansvariga, handläggare och platschefer.

Redaktör för tidningen blir Kjell Arne Larsson. Finns intresse att på något sätt medverka, kanske förslag på redaktionellt innehåll, eller andra begåvade idéer går det bra att kontakta mig på;

jan.astrom@storkom.se

Läs gärna bilagan via länken nedan;