Elgiganten väljer Storegate som leverantör av intern PC backup

Den nordiska koncernen Elkjøp där Elgiganten Sverige, Elgiganten Danmark, Elkjøp Norge samt Gigantti Finland ingår, väljer Storegates tjänster i molnet för backup av personalens datorer i samtliga Nordiska butiker.

– Storegate var den leverantör som bäst klarade av att leverera en lösning som levde upp till dagens och framtidens krav säger Øyvind Gullikstad, ansvarig för IT-säkerhet inom den nordiska Elkjøp -koncernen. Vår verksamhet är utspridd över hela Norden och mängden data fortsätter att öka samtidigt som våra interna lösningar blir mer mobila. Flera butiksanställda inom Elkjøp -koncernen har bärbara datorer som innehåller affärskritisk digital information. Att förlora sådan typ av information kan innebära stora kostnader i form av förlorad arbetstid.

Storegates lösning erbjuder Elkjøp ett administratörskonto med produkten Online Filserver för varje land. Det är en lättöverskådlig- och administrerbar tjänst med hög tillgänglighet som tillhandahålls för företag med allt från tre- till flera hundra användare. Online Filserver är en kostnadseffektiv lösning för säker online backup av företagets datorer där all information säkerhetskopieras automatiskt till en hårddisk på nätet. Med Online Filserver lagras all information krypterad på speglade diskar.

– Med Storegates tjänst Online Filserver som bland annat erbjuder online PC backup får Elkjøp en enkel, säker och effektiv lösning som sparar både tid och pengar säger Ronald Haagensen, Key Account på Storegate. Flertalet av våra kunder använder Storegate som ett komplement till sin befintliga infrastruktur för datalagring och backup men vi ser trender på att allt fler väljer att lägga sin primära lagring hos oss. Anställda som använder sina bärbara datorer i flera olika miljöer saknar ofta en tillfredställande backup. Storegates produkter kan råda bot på det problemet, avslutar Ronald Haagensen.

Elkjøp rullar ut tjänsten till anställda i sina butiker i början av 2011.

Matz Karlsson, CEO, Storegate AB, +46 (0) 703-20 14 01, matz.karlsson@storegate.se
Øyvind Gullikstad, IT Security manager, Elkjøp Nordic AS, oyvind.gullikstad@elkjop.no

• elgigantens butiker
  • backup av personalens datorer
  • online filserver
  • storegate i samarbete med elgiganten
  • samarbete med elgiganten
  • elgiganten
  • storegate solution
  • säker lagring
  • storegate ab
  • internet
  • hårddisk
  • backup
  • storegate autostore

Storegate AB är nordens ledande leverantör av tjänster för säker lagring av digital information via Internet. Storegates tjänster erbjuds globalt via egna distributionskanaler och i nära samarbete med partners. Storegates huvudkontor är placerat i Karlshamn.

Elkjøp Nordic AS:
Elkjøp är Nordens största handelsföretag inom hemelektronik och hushållsapparater. Omsatte 20 miljarder norska kronor under räkenskapsåret 2009/10. Rörelseresultatet uppgick till 928 miljoner norska kronor. Koncernen har etablerat detaljhandelsverksamhet i Norge, Sverige, Danmark, Finland, Island och Färöarna med huvudförankring kring stormarknadskonceptet. Alla 270 butiker i Norden får i huvudsak sin varuförsörjning från egen distributionsverksamhet, genom ett centrallager i Jönköping på 100 000 kvadratmeter. Cirka 6000 personer är anställda i Elkjøp koncernen, som i sin tur ägs av brittiska Dixons Retail Plc, en av Europas största återförsäljare inom hemelektronik.